ျမန္မာစာ ရာဇဝင္

ဆရာရွင့္ မဂၤလာပါ ျမန္မာလက္ေရး အစြဲအငင္ ပုဒ္ျဖတ္ ပုဒ္ရပ္ ဝါက်ကို ဘယ္လိုရွင္းလင္းျပသနိုင္မလဲရွင့္။ မူလတန္းေအာက္ဆင့္ မူလတန္းအထက္ဆင့္မွ ဘယ္သင္ခန္းစာနဲ႔ ဥပမာေပးရွင္းလင္းသင့္လဲရွင့္။

အဆြဲအငင္လို႔ ေရးရတယ္။ ေရးဆြဲသည္။ အစြဲအလမ္း။

ျမန္မာစာသင္ၾကားနည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔ေခတ္နဲ႔ မတူေတာ့ဘူးလား မသိပါ။ ေရးတင္လို႔လည္း ဖတ္ခ်င္သူ ရွားေလာက္တယ္။ ဖတ္ျပီး လြဲေနတာကိုျပင္မဲ့သူက မရွိသေလာက္ နည္းတယ္။ အိုးရြဲ႕နဲ႔ စေလာင္းရြဲ႕ေခတ္ျဖစ္ေနျပီ။ ျမန္မာစာဟာ ေျမအိုး မဟုတ္ပါ။ ေၾကြအိုး မဟုတ္ပါ။ ကစားစရာ အိုးပုတ္လည္း မဟုတ္ပါ။ ေရႊအိုးမဟုတ္ေတာင္ ေၾကးအိုးနဲ႔တူတယ္။ ေၾကးကို အေရာင္တင္ေပးရင္ ဝင္းလက္လာမယ္။ ျမန္မာစာ ျပန္လည္ ဝင္းပလာပါေစခ်င္တယ္။

လက္ေရးအဆြဲအငင္ကိုေတာ့ မေရးေတာ့ပါ။ သူငယ္တန္းစာအုပ္ေတြမွာ ေရးဆြဲနည္းျပထားတယ္။ ဂဏန္းေတြလည္း နည္းမွန္ရမယ္။ သေဝထိုးနဲ႔ ၆ မတူ။ အဂၤလိပ္စီနဲ႔ င မတူ။

ျမန္မာသင္ပုန္းၾကီးမွာ ဗ်ည္းအကၡရာ က မွ အ အထိ (၃၃) လံုးရွိတယ္။ အ အာ အိ အီ၊ ကႀကီး ခေခြး စာလံုးေတြကို ပါဠိလို အကၡရာေခၚတယ္။ ေရး၍သံုး၍ ကုန္ခမ္းသြားသည္ဟု မ႐ွိေသာေၾကာင့္ အကၡရာဟု ေခၚသည္တဲ့။ အကၡရာကို သရ ႏွင့္ ဗ်ည္း ႏွစ္မ်ိဳးခြဲျခားသည္။ ျမန္မာစာတြင္ အကၡရာအမည္ရေသာ အတိုေရးသေကၤတ (၃) ခု႐ွိသည္။ အကၡရာ ၏၊ ၍ ႏွင့္ ၌ ဟူ၍ျဖစ္သည္တဲ့။

သရအကၡရာ (၁၂) လံုးရွိသည္။ အ၊ အာ၊ ဣ၊ ဤ၊ ဥ၊ ဦ၊ ဧ၊ အဲ၊ ၾသ၊ ေၾသာ္၊ အံ၊ အား။ သရဟူသည္ အျခားပစၥည္း အကူအညီမပါဘဲ သူ႔ခ်ည္းသက္သက္ အသံထြက္၍ရေသာ အကၡရာ၀ဏၰတို႔ကို ေခၚသည္။ မိမိအလိုအေလ်ာက္ အသံျဖစ္ႏိုင္ေသာ သတၱိရွိသည့္ အကၡရာျဖစ္သည္တဲ့။

ဗ်ည္းဟူသည္ သူ႔ခ်ည္းသက္သက္ အသံထြက္၍ မရ၊ သရနဲ႔တြဲမွသာ အသံပီပီသသ ထြက္ႏိုင္တဲ့အကၡရာမ်ိဳးျဖစ္တယ္။

ဝါက်ဆိုတာ အဓိပၸါျပည္စံုေအာင္ေရးထားတဲ့စာေၾကာင္းတခုျဖစ္တယ္။ စာတလံုးတည္းလည္းျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ဥပမာ ထ။ စကားစုတခုလည္းျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ဥပမာ သြား။ ဝါက်ကို ခြဲရင္ ရွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။

ဝါစဂၤ ရွစ္ပါး
၁။ နာမ္ = လူတဦးတေယာက္၊ ေနရာတေနရာ၊ အရာဝတၳဳတခု၊ အမည္တခု၊ အေတြးအေခၚတခု၊ ျဖစ္ျခင္းတခု။

၂။ နာမ္စား =  နာမ္ေနရာမွာ အစားသံုးတယ္။

၃။ ႀကိယာ =  တစံုတရာ (သို႔) တစံုတဦးက အေျခအေနတခုတြင္ ျပဳလုပ္ေဖာ္ျပေၾကာင္း ေျပာေသာအရာ။

၄။ နာမဝိေသသန = နာမ္ (သို႔) နာမ္စားတခုရဲ႕ ဂုဏ္သတၱိကို ေဖာ္ျပတယ္။

၅။ ႀကိယာဝိေသသန = ႀကိယာ/နာမဝိေသသန/ႀကိယာဝိေသသန တခုရဲ႕ ဂုဏ္သတၱိကို ေဖာ္ျပတယ္။

၆။ ဝိဘတ္ = ဝါက်တေၾကာင္း႐ွိ နာမ္၊ နာမ္စားနဲ႔ အျခားစကားလံုးေတြကို ဆက္စပ္ေပးတဲ့ စကားလံုးျဖစ္တယ္။

၇။ သမၺႏၶ ေခၚ စကားဆက္ = စကားလံုးေတြ၊ စကားစုေတြကို ဆက္စပ္ေပးတယ္။

၈။ အာေမဋိတ္ = အားေကာင္းတဲ့ ခံစားမႈကို ေဖာ္ျပေပးတဲ့ စကားလံုးတလံုး (သို႔) စကားစုတခု ျဖစ္တယ္။

ပုဒ္
အဂၤလိပ္လို ဝဒ္ ေခၚ စကားလံုးကို ျမန္မာလို ပုဒ္လို႔ေခၚတယ္။

ပုဒ္မ
ဝါက်တခုအဆံုးမွာ ပုဒ္မ ေခၚ (။) ေရးရတယ္။ ပုဒ္မကို ေနာက္ဆံုးစာလံုးနဲ႔ မျခာရပါ။ ပုဒ္မျပီးရင္ တကြက္ျခာရမယ္။

ပုဒ္ထီး
စကားလံုး (သို႔) စကားစု (သို႔) အဆံုးမွာ ပုဒ္ထီး ေခၚ (၊) ေရးရတယ္။ မျခာရပါ။ ပုဒ္ထီးျပီးရင္ တကြက္ျခာရမယ္။

စကားစုဆိုတာ စကားလံုးအစုတခုျဖစ္တယ္။ ေဗာ္ကာဘယ္လရီ ေခၚ ေဝါဟာရလို႔လည္း ေျပာတာရွိတယ္။

ေခတ္ေပၚစာရိုက္နည္း
အရင္ကလက္ႏွိပ္စက္နဲ႔စာရိုက္ၾကရတယ္။ လက္ႏွိပ္စက္ရိုက္နည္း စနစ္တက်သင္ရတယ္။ ဘား ေခၚ စေပ့စ္ဘား ဘယ္ႏွစ္ခ်က္ရိုက္မလဲကအစ စနစ္ထားတယ္။ ဒီေခတ္မွာ ကြန္ျပဴတာမွာစာရိုက္ၾကရတယ္။ ဖုန္းကေနရိုက္နည္း တိုးလာျပန္တယ္။ သတိထားစရာေတြ ေပၚလာတယ္။ စာထင္ျပီးေရာသမားေတြက မ်ားေနတယ္။ ဖတ္တဲ့သူ နားမလည္။

အျဖတ္အေတာက္
စာေရး စာရိုက္ စကားေျပာရာမွာ ဖတ္သူ နားေထာင္သူ ရွင္းလင္းေအာင္ ၾကားထဲမွာ အျဖတ္အေတာက္ လုပ္ရတယ္။ ဖုန္းေသးေသးေလးေတြကေနရိုက္ရတဲ့အခက္အခဲေၾကာင့္လည္း ပါေတာ့ပါတယ္။ တကယ္ကို စာေရးနည္း မသိသူေတြလည္း ပါတယ္။ တကြက္ျခာျပီးမွ ပုဒ္ထီး၊ ပုဒ္မရိုက္သူေတြ မနည္းပါ။ ပုဒ္မရိုက္ျပီး မျခာပဲ ဆက္ရိုက္သူေတြလည္း မ်ားတယ္။ ကြ်န္ေတာ့မွာ အေတာ္ဒုကၡေရာက္တယ္။

စာလံုးေရးေနရင္း ဂဏန္းေရးတာ မျခာပဲဆက္ရိုက္သူေတြမ်ားတယ္။ ျမန္မာစာေရးေနတာကို အဂၤလိပ္ဂဏန္းကို တမင္တကာေရြးရိုက္တာ ဘာလို႔လဲ နားမလည္ပါ။ ပိုဆိုးတာက အဂၤလိပ္စာလံုး ေဒါ့ ေခၚ ဖူးလ္စေတာ့ပ္ေတြ ရိုက္တယ္။ အဲလိုရိုက္ေတာ့ ဝါက်တေၾကာင္းတည္းလို ျဖစ္သြားတယ္။ ကြ်န္ေတာ့မွာ အေတာ္ဒုကၡေရာက္တယ္။

ျမန္မာစာဟာ ပါဠိ၊ သကၠတနဲ႔ မြန္စာတို႔နဲ႔ ဆက္စပ္ေရာေႏွာလာခဲ့တယ္။ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ပါဠိေတြ နည္းလာျပီး အဂၤလိပ္စာမ်ားမ်ားလာတယ္။ အံမဝင္တာေတြ အမ်ားၾကီး။ အရင္ကတည္းက ျမန္မာစာေရးသားနည္းထဲကုိ အဂၤလိပ္ေရးနည္းတခ်ိဳ႕ယူလာတယ္။ သခ်ၤာသံုးသေကၤတ အေပါင္း အႏုတ္ အေျမွာက္အစားက ဟိုအရင္ကတည္းက သံုးခဲ့ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ယူသံုးတာေတြကုိေတာ့ သေဘာမက်လွပါ။ ကြင္းစ ကြင္းပိတ္ကေတာ့ ျမန္မာစာသံုးလိုျဖစ္ေနျပီ။ အဖြင့္ အပိတ္ေကာ္မာေတြလည္း တစိတ္တပိုင္းသာ သေဘာက်တယ္။ ေမးခြန္းသေကၤတကိုေတာ့ သေဘာမက်ပါ။ မပါလဲ ေမးတာမွန္းသိတယ္။ အာေမဋိတ္သေကၤတ မထည့္လည္းရတယ္။

သတ္ပံု
ဘာသာစကားတိုင္းမွာ သတ္ပံု အင္မတန္အေရးၾကီးတယ္။ စာေတြ ေခတ္အရ ေျပာင္းၾကရတယ္။ ေျပာင္းလာတာဟာ ပိုျပီး လြယ္ကူရွင္းလင္းေအာင္နဲ႔ ေခတ္မီေအာင္လုပ္ရတာျဖစ္တယ္။ မိုဃ္းကို မိုးလို႔သာေရးလာတယ္။ ယၡင္၊ ယၡဳ စတဲ့ အဆင့္ေတြအေရးနည္းလာတယ္။ အဲတာမ်ိဳးက လြယ္ေအာင္ေျပာင္းတာ။ အခုတေလာ မႈ ကို မႈ႔တဲ့။ ဧ ကို ဧး တဲ့။ အပိုေတြ။ သတ္ပံုမူကြဲဆိုတာ ေရွးကတည္းကရွိတယ္။ ဥပမာ ဒါးနဲ႔ ဓါး။ သမတနဲ႔ သမၼတ။ ပဌမနဲ႔ ပထမ။ တရုပ္နဲ႔ တရုတ္။ ဒါေပမဲ့ တခါတရံကို တစ္ခါတစ္ရံ၊ တစ္ခါတရံ၊ တခါတစ္ရံလို႔ ေရးတာ မူကြဲမဟုတ္ပါ။ ေပၚလစီသတ္ပံုအမွားသာျဖစ္တယ္။

ေနရာရေနသူေတြက ေခတ္ကိုလႊမ္းမိုးတယ္။ ေနရာဆိုတာ အာဏာနဲ႔ ရာထူး။ ျမန္မာျပည္မွာ စာ ပညာနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ သူမ်ားတိုင္းျပည္ေတြနဲ႔ မတူတာတခုရွိတယ္။ ႏွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ေလာက္ ေဝဘန္ေဆြးေႏြမႈ ခြင့္မျပဳခဲ့တာေၾကာင့္ လူေတြ ထံုကုန္ၾကတယ္။ တကယ္တတ္သိသူေတြကပါ မေျပာခ်င္ၾကေတာ့။ မတတ္တတ္ေတြနဲ႔ ေနရာရထားသူေတြကခ်ည္းသာ ေျပာၾကတယ္။ ေဟာၾကတယ္။ စာအုပ္ေတြ နင္းကန္းထုတ္ၾကတယ္။ ေနာက္တက္လာသူေတြက အဲတာကိုပဲ တန္းတန္းစြဲ မဟုတ္ၾကီးထင္ကုန္ၾကေတာ့တယ္။ မဟုတ္ပါလို႔ေထာက္ျပတာကို ေျပာင္းလဲခ်ိန္တန္ျပီတဲ့။

ကမာၻမွာ အစိုးရေျပာင္းလို႔ သတ္ပံုေျပာင္းတာ တႏိုင္ငံတည္းသာရွိတယ္။ ရွိတ္စပီးယားစာအုပ္ေတြ အၾကိမ္ေပါင္းမေရတြက္ ထပ္ထုတ္တယ္။ စပယ္လင္ မေျပာင္းပါ။ ျမန္မာျပည္မွာ ထပ္ထုတ္စာအုပ္တိုင္း သတ္ပံုကို လိုသလိုျပင္ထုတ္ေနၾကတယ္။

ေဒါက္တာတင့္ေဆြ
၁၃-၈-၂ဝ၁၈

Comments

Popular posts from this blog

က်န္းမာျခင္းသည္ လာဘ္တပါး

Furamin BC သံဓါတ္အားေဆး