ျမန္မာစာ မဂၤလာတံတား
ျမန္မာစာေပသမိုင္းကို ေခတ္ၾကီး (၈) ေခတ္လို႔ပိုင္းျခားႏိုင္တယ္။
၁။ ပုဂံေခတ္
ျမေစတီေက်ာက္စာေခၚ ကူေျပာက္ၾကီးဘုရားေက်ာက္စာ။ ပုဂံျမိဳ႕ မဂၤလာေစတီေတာ္အနီးမွာရွိတဲ့ သွ်င္ဒိသာပါေမာကၡ ေက်ာက္စာ။
သိုကေလ။ ပုပၸါးနတ္ေတာင္၊ အေခါင္ျမင့္ဖ်ား စုံေတာျပား၌၊ နံ႔ရွားၾကုဳလြင့္ ခါတန္ပြင့္သည္၊ ေရႊႏွင့္ယုိးမွား ပန္းစံကား။
အနႏၲသူရိယ အျမက္ေျဖလကၤာ (ေခတ္ကာလကို အတည္ျပဳရန္လိုေသး)
၂။ ပင္းယေခတ္
ျမင္စိုင္းငါးစီးရွင္ ကာခ်င္း
စတုရဂၤဇလအမတ္ၾကီးေရးသားတဲ့ ရတု၊
၃။ အင္းဝေခတ္
ပ်ိဳ႕၊ လကၤာ၊ ရတု၊ ဧခ်င္း၊ ေမာ္ကြန္း၊ ေမတၲာစာ၊ ဂါထာေတြသီကံုးဖြဲ႔ဆိုခဲ့ၾကတယ္။ ေတာင္တြင္းၾကီးျမိဳ႕က ေပေလးပင္ ရွင္ေလးပါး၊ ရွင္ဥတၲမေက်ာ္၊ သွ်င္မဟာသီလဝံသ၊ ရွင္အုန္းညိဳ၊ ရွင္ေခမာ။
၄။ ေတာင္ငူေခတ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၅၂၇ - ၁၅၉၆)
ျမန္မာကဗ်ာ အေတာ္အေျခခိုင္ခံ့ေနၿပီ။ အလြန္ႀကီးမားတဲ့ အေျခအေနထိ ေရာက္လာတယ္။
ေလွာ္ကားသံုးေထာင္မွဴး၊ ႐ွင္ေထြးနာသိန္၊ ျပည္နဝေဒးႀကီး၊ ရေ၀႐ွင္ေထြး၊ နတ္သွ်င္ေနာင္၊ မင္းေဇယ်ရႏၱမိတ္၊ ႐ွင္သံခိုတို႔ ျဖစ္တယ္။ ျမန္မာ ဂႏၱဝင္ကဗ်ာမ်ားျဖစ္တယ္။
အင္းဝေခတ္မွာ ရဟန္းစာဆိုေတြေပါမ်ားျပီး ေတာင္ငူေခတ္မွာ လူပုဂၢိဳလ္စာဆိုေတြမ်ားတယ္။ နဝေဒး၊ နတ္သွ်င္ေနာင္၊ ရေဝရွင္ေထြး။ မင္းေဇယ်နႏၵမိတ္၊ ဗညားဒလ၊ မဟာပညာေက်ာ္ စသည္။
၅။ ေညာင္ရမ္းေခတ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၅၉၇ - ၁၇၅၁)
႐ွင္ကရဝိက၊ ဝန္ႀကီးပေဒသရာဇာ၊ ဦးေအာင္ႀကီး၊ ဟံသာ၀တီေရာက္ မင္းတို႔ျဖစ္တယ္။ စကားေျပထြန္းကာလာျပီ။ ေတာင္ဖီလာဆရာေတာ္အပါအဝင္ ေက်ာ္ၾကီးေလးဆူ။ ဦးကုလား မဟာရာဇဝင္ၾကီး၊ ဝန္ၾကီးပေဒသရာဇာ ပ်ိဳ႕၊ တ်ာခ်င္း၊ ျပဇာတ္၊ သီခ်င္းၾကီး၊ သီခ်င္းခံ၊ နတ္သံ။
၆။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ (ခရစ္ ၁၇၅၂ - ၁၈၈၅)
စိႏၱေက်ာ္သူဦးၾသ၊ လက္၀ဲသုႏၵရ၊ ေ႐ႊေတာ္နႏၵသူ၊ ဦးေဖ်ာ္၊ မိဘုရားႀကီး ႐ွင္မင္း၊ အတြင္း၀န္ ဦးညိဳ၊ တြင္းသင္းတုိက္၀န္ မဟာစည္သူ၊ ဦးတိုး၊ ဦးယာ၊ မယ္ေခြ၊ ၾကည့္ကန္႐ွင္ႀကီး၊ ၀က္မစြတ္န၀ေဒး၊ ဦးေအာင္ၿဖိဳး၊ ဦးေရာက္ႀကီး၊ ဘိုးသူေတာ္ ဦးမင္း၊ လူဦးမင္း၊ ဦး႐ႊန္း၊ ဦးၾကင္ဥ၊ ဦးေ႐ႊျခည္၊ လႈိင္ထိပ္ေခါင္တင္၊ စေလဦးပုည၊ ကင္း၀န္မင္းႀကီး၊ မန္လည္ဆရာေတာ္၊ လယ္တီဆရာေတာ္ စေသာ စာဆိုေက်ာ္မ်ားထြန္းကားေပၚေပါက္ခဲ့တယ္။
အတုလဆရာေတာ္၊ ဧခ်င္းဆရာဦးေဖ်ာ္၊ စိႏၲေက်ာ္သူဦးၾသ (ကဝိလကၡဏသတ္ပံု)၊ လက္ဝဲသုႏၵရဦးျမစံ၊ ေရႊေတာင္နႏၵသူ၊ ေရႊေတာင္နႏၵမိတ္၊ ငစဥ့္ကူးမင္း၊ တြင္းသင္းတိုက္ဝန္မဟာစည္သူ။
ေတးထပ္နဲ႔ ေလးဆစ္ ေပၚလာတယ္။ ဓမၼသတ္က်မ္းေပၚလာတယ္။ ဝတၳဳ (ရတနာ့ေၾကးမံု) အေရးအသား ေပၚလာတယ္။
ျပဇာတ္အရွည္ အတိုေတြေပၚလာတယ္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေနာက္ပိုင္းမွာ ႏိုင္ငံျခားဆက္ဆံေရးေတြျဖစ္ထြန္းလာလို႔ စာေပအေရးအသားမွာ ဝင္ေရာက္လာတယ္။ ျမဝတီဦးစက ယိုးဒယားသီခ်င္းေတြေရးတယ္။ ကင္းဝန္မင္းၾကီး၊ စေလဦးပုည၊ ဦးၾကင္ဥ၊ ဦးတိုး၊ ဝက္မစြပ္ျမိဳ႕စား နဝေဒး၊ မင္းပူး၊ ေမာင္းေထာင္၊ မံုေရြး၊ မန္လည္၊ က်ည္းကန္ရွင္ၾကီး၊ လယ္တီဆရာေတာ္ေတြေပၚထြန္းလာတယ္။ အေနာက္နန္းမေတာ္မျမေလး၊ လိႈင္ထိပ္ေခါင္တင္ စသည္။
၇။ ကိုလိုနီေခတ္ႏွင့္ လြတ္လပ္ေရးရခါစေခတ္
သူရိယသတင္းစာထြက္လာတယ္။ ဇာတိမာန္ ဇာတိေသြး အေရးအသားေတြထြန္းကားလာတယ္။ စာရိတၲျမွင့္တင္ေရး အေရးအသားေတြေရးသားၾကတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသုေတသနအသင္းၾကီးျဖစ္လာတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာျပန္႔ပြါးေရး အသင္းၾကီး ျဖစ္လာတယ္။ ဂႏၳေလာက စာေစာင္ ထုတ္တယ္။ သိပၸံေမာင္ဝ၊ ဦးေအးေမာင္၊ ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသုဝဏ္၊ ကုသ။ ေတာ္စိန္ခို၊ ဦးေဖေမာင္တင္၊ စတဲ့ စာေရးဆရာ ကဗ်ာဆရာေတြ ျမန္မာပညာရွင္ေတြေပၚထြက္လာတယ္။
နဝါးနီစာအုပ္အသင္းေပၚေပါက္လာတယ္။ ၁၃၀၆ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁ ရက္ေန႔မွာ ပဌမဆံုး စာဆိုေတာ္ေန႔ သတ္မွတ္တယ္။ ဘာသာျပန္စာအုပ္ေတြစတင္ထုတ္ေဝတယ္။ ဂ်ိမ္းလွေက်ာ္ရဲ႕ ေမာင္ရင္ေမာင္ မမယ္မဝတၳဳ၊ ခ်ဥ္ေပါင္ရြက္သည္ေမာင္မိႈင္းဝတၳဳ၊ စပယ္ပင္ဝတၳဳ၊ လယ္တီပ႑ိတဦးေမာင္ၾကီး ရာဇဝင္ေတာ္ၾကီး။ မဂၢဇင္းေတြ ဂ်ာနယ္ေတြ ထြက္တယ္။
နဂါးနီအသင္းၾကီး ပ်က္စီးျပီးေနာက္ ၁၉၄၇ မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဘာသာျပန္စာေပအသင္းၾကီး (စာေပဗိမာန္) တည္ေထာင္တယ္။ စာေပဗိမာန္ဆုခ်ီးျမွင့္တယ္။ လူထုသိပၸံက်မ္းေတြနဲ႔ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္းေတြျပဳစုထုတ္ေဝတယ္။
၁၉၅၆ ခုႏွစ္မွာ ဆ႒သံဂါယနာ တင္ေတာ္မူခဲ့ၾကတယ္။ ပါဠိ-ျမန္မာစာအုပ္ေတြရိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေဝခဲ့တာမွာ ျမန္မာစာသတ္ပံုေတြကို အမွန္ဆံုးေရးသားခဲ့တယ္။
၈။ စစ္အာဏာသိမ္းျပီးေခတ္
ပညာေရးကို အားမေပးတဲ့အျပင္ ဖ်က္ဆီးခဲ့တယ္။ ျမန္မာစာလံုးေပါင္းသတ္ပံုက်မ္းကို အသစ္ထုတ္ျပီ။ တ ကို တစ္ လုပ္ေစတာအပါအဝင္ သတ္ပံုေတြကို ေဖၚျမဴလာခ်ေရးနည္းလုပ္လာတယ္။ အမွားေတြ မ်ားတယ္။ ေနာက္ထပ္ အာဏာသိမ္းေတာ့ အရင္က ေရးသားထားခဲ့တာေတြကို သတ္ပံုသစ္ေနနဲ႔ျပင္ျပီးမွသာ ထုတ္ခြင့္ေပးလို႔ စာေကာင္း စာေဟာင္းေတြ ပ်က္စီးကုန္ေတာ့တယ္။
အာဏာမသိမ္းခင္က ဟံသာဝတီတိုက္ထုတ္စာအုပ္ေတြဟာ ေခတ္ေဟာင္းနဲ႔ ေခတ္သစ္ကို ကူးဆက္ေပးတဲ့ တံတားနဲ႔ အလားတူတယ္။ စစ္အစိုးရခန္႔ ဆင္ဆာအဖြဲ႔ၾကီးကေန အဲဒီ မဂၤလာတံတားၾကီးကို မိုင္းခြဲဖ်က္ဆီးလိုက္ျပီ။ အမွန္သိသူ တရက္ထက္တရက္ နည္းနည္းလာပါေတာ့တယ္။
ဒီစာကို နားလည္သေဘာေပါက္သူ ၁၀% ထက္နည္းႏိုင္တယ္။ ၁၀% ေလာက္က ရန္လုပ္ၾကမယ္။ တခ်ိဳ႕ကို ဘေလာ့ရလိမ့္မယ္။
ေဒါက္တာတင့္ေဆြ
၂-၁၀-၂၀၂၀
Comments
Post a Comment