ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ ဘယ္မွာေနေန က်န္းမာၾကပါေစ

Photo taken on 19-11-2011 by an Indian photo-journalist at Yamuna Clinic
This Blog is created on 10th October 2014

How to ask က်န္းမာေရးနဲ႔ ေဆးပညာ ေမးလိုတာရွိပါက

• ေဖ့စ္ဘြတ္ ကြန္မင့္ကေန မေမးပါနဲ႔။
• ျဖစ္တဲ့သူရ့ဲ က်ား-မ နဲ႔ အသက္ကို အရင္ဆံုးေရးပါ။ နာမည္ မလိုအပ္ပါ။
• ျဖစ္ေနတာ ၁-၂-၃။ ျဖစ္တာဘယ္ေလာက္ၾကာျပီ။ လိုအပ္ရင္ ရာသီ၊ အိမ္ေထာင္ေရး၊ က်န္းမာေရးေနာက္ခံ၊ ေနတဲ့တိုင္းျပည္။ တိုတိုရွင္းရွင္းသာေရးပါ။
• ေဆးစစ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ပံုေတြကို အတည့္ပို႔ပါ။ လိုတာကိုသာပို႔ပါ။ အာလ္ထြာေဆာင္းမွာ ပံုမလိုပါ။ မွတ္ခ်က္သာလိုတယ္။
• SMS အေရးအသားမ်ိဳးကို မဖတ္တတ္ပါ။ ျမန္မာစကားကို အဂၤလိပ္စာလံုးနဲ႔ေရးတာကို မဖတ္ပါ။
• ဖုန္းဆက္ျပီးေမးရင္ အခ်ိန္ဇုန္မတူတာေရာ၊ အသံထြက္လြဲႏိုင္တာေရာေၾကာင့္ အဆင္မေျပပါ။
• ေမးတဲ့သူက မိမိကိုယ္မိမိ သား-သမီးလို႔မေရးပါနဲ႔။ ေျဖမယ့္ဆရာဝန္ကို ဆရာလို႔သာသံုးပါ။
• ေဆးရံု-ေဆးခန္း-ဆရာဝန္-ေဆးဆိုင္-ေဆးေစ်း-ကုန္က်စရိတ္ စတာေတြကို မသိပါ။
• ေမးစရာေနရာ (၁) အီးေမးလ္ doctortintswe@gmail.com (၂) ေဖ့စ္ဘြတ္ https://www.facebook.com/tint.swe.dr (၃) ေဖ့စ္ဘြတ္ https://www.facebook.com/drtintswe/
• ေမးနည္းစည္းကမ္းအရ မေမးလိုသူမ်ား http://doctortintswe.blogspot.com/ Dr. Tint Swe's Writings မွာ ရွာဖတ္ႏိုင္ၾကပါတယ္။

Wednesday, February 3, 2016

Exercise after Surgery ခြဲစိတ္ထားျပီးသူ ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ျခင္း

၁။ ဆရာ သမီးအသက္က ၂၆ ႏွစ္ပါ။ ရန္ကုန္မွာေနပါတယ္။ သမီးဗိုက္ခြဲျပီးကေလးေမြးထားတာ ၂ လရွိပါျပီ။ အဲဒါသမီးက အခု အားကစားေလ့က်င့္ခန္းမမွာ သြားကစားေနပါျပီ။ တျခားလူေတြကေျပာၾကပါတယ္ ဗိုက္ခြဲေမြးထားရင္ အနည္းဆံုး ၆ လေလာက္မွ သြားကစားလို႔ရတယ္ေျပာပါတယ္ဆရာ။ ခ်ဳပ္ရိုးကြဲတတ္တယ္လို႔လဲေျပာၾကတယ္ဆရာ။ သမီးကအခု ၂ လ ေလာက္တည္းက ေလ့က်င့္ေရးခန္းမစင္တာမွာ သြားကစားေနတာဆိုေတာ့ ဘယ္ႏွစ္လေလာက္ေနမွ ကစားလို႔ရမလည္းဆရာ။ 
၂။ ဗိုက္ခြဲၿပီးကေလးေမြးၿပီးရင္ Gym ဘယ္ႏွစ္လဆိုကစားလို႔ရပါသလည္း႐ွင့္။ ကြၽန္မအသက္က ၂၄ ပါ၊ ဗိုက္ခြဲေမြးတာ ၂ေယာက္႐ွိပါၿပီ။ ဝိတ္ေတြတအားတက္လာလို႔ပါ။ ႏို႔တိုက္မိခင္အေနနဲ႔ အစားေလ်ာ့လို႔လည္းမျဖစ္ေတာ့ ဘယ္နည္းနဲ႔ဝိတ္ခ်ရင္အဆင္ေျပဆံုးပါလည္းဆရာ။ 
၃။ ဆရာရွင့္ ကြ်န္မ ခြဲေမြးထားတာ ၂ လျပည့္ပါျပီ။ ကြ်န္မ ဘယ္လိုေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ခ်င္လို႔ရျပီလား သိခ်င္လို႔ပါဆရာ။ စလုပ္လို႔ရရင္ ဘယ္လိုေလ့က်င့္ခန္းမ်ိဳးကို စလုပ္ရမလဲလို႔ ေျပာျပေပးပါဆရာရွင့္။ 
၄။ သမီးအသက္ ၂၄ နွစ္ပါ။ ကေလးဗိုက္ခြဲေမြးထားတာ ၆ လေက်ာ္ပါျပီ။ ခုသမီး gym နဲ႔ပက္သက္ျပီး ေလ့က်င့္ကစားလို့ ရပါျပီလားဆရာ။ 
၅။ ဆရာရွင့္ ဗိုက္ခြဲျပီး ကေလးေမြးထားတဲ့ အမ်ိဳးသမီးတေယာက္အေနနဲ႔ ဘယ္အခ်ိန္ေလာက္မွာ ေလ့က်င့္ခန္း စလုပ္နိုင္ပါသလဲ။ ဝိတ္ခ်တာဘယ္လိုနည္းနဲ႔ခ်နိုင္ပါမလဲ။ အခု ဒုတိယကေလးကို ခြဲေမြးတာ အတြင္းအနာက အခု ၂ လခြဲအထိ သိပ္မက်က္ခ်င္ဘူး ျဖစ္ေနတယ္။ စမ္းမိရင္နာေနတုန္းပါပဲ။ အတြင္းခ်ဳပ္ရိုးက အနားစပ္မွာ လံုးလံုးေလး ျဖစ္ေနတယ္။ ျပႆနာမ်ားရိွနိုင္မလားဆရာ။ သားဦးတုန္းကေတာ့ ဘာမွမနာခဲ့သလိုပါပဲ။ သူငယ္ခ်င္းလဲ သူ႔ ဒုတိယကေလး ၂ နွစ္ေက်ာ္တာေတာင္ နာေနတုန္းလို႔ေျပာပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ဗိုက္ခြဲကေလးေမြးတဲ့အခါ ခ်ဳပ္ရိုး ၃ ခါ ခ်ဳပ္ရတယ္လို႔ ၾကားဖူးပါတယ္။ အေသးစိတ္ေျဖၾကားေပးနိုိင္မလားရွင့္။

ဗိုက္ခြဲတာတိုင္းမွာ အေရျပား၊ အဆီ၊ ၾကြက္သား၊ အရြတ္လႊာ၊ ဗိုက္ဖံုးလႊာဆိုျပီး၊ ၄ ထပ္၊ အဆင့္ဆင့္ ခြဲရ၊ ခ်ဳပ္ရတယ္။ ကေလးဖြါးတာဆိုရင္ သားအိမ္ကိုလဲ ၃ ထပ္ခ်ဳပ္ေပးရတယ္။  နာတာမွာ ခံစားမႈမတူတာရွိတယ္။ ဗိုက္ကို တခါမက ခြဲရသူေတြဆိုရင္ သတိထားစရာတခုရွိတယ္။ တခါခြဲတိုင္း တြယ္ကပ္ျဖစ္စဥ္ ျဖစ္ၾကရတယ္။ တြယ္ကပ္မႈေၾကာင့္ နာတတ္တယ္။ Adhesion ခြဲစိတ္ရရင္ တြယ္ကပ္မႈျဖစ္တယ္ စာတပုဒ္သပ္သပ္ ေရးထားပါတယ္။ လိုအပ္ရင္ စစ္ေဆးျပဳျပင္ေပးမယ္။ 

ခြဲစိတ္မႈမွာ အေသးစားနဲ႔ အၾကီးစားရွိတယ္။ ဗိုက္ခြဲရရင္ေတာ့ အၾကီးစားထဲမွာပါမယ္။ ေမ့ေဆးနဲ႔ခြဲတာနဲ႔ ခါးထံုေဆးနဲ႔ ခြဲရတာေတြလဲ အၾကီးစားလို႔ ေယဘုယ် ေျပာႏိုင္တယ္။ အနာ၊ ဒဏ္ရာနဲ႔ ခြဲစိတ္နာေတြက အေပၚယံအေရျပား က်က္ဘို႔ (၈) ရက္ထက္မေစာင့္ရပါ။ ေခါင္းပိုင္းဆို (၅) ရက္သာ ၾကာတယ္။ ခ်ဳပ္ရိုးေျဖတဲ့ရက္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ အရိုးက်ိဳးထားတာက အခ်ိန္ပိုယူပါမယ္။ အေရျပားေအာက္က အဆီ၊ ၾကြက္သားနဲ႔ အဂၤါအစိတ္အပိုင္းေတြလဲ ရက္တူေလာက္မွာ အနာက်က္ပါတယ္။ 

အၾကမ္းဖ်ဥ္း ႏွစ္ပါတ္ (၁၄ ရက္) ဆိုရင္ အနာေကာင္းေကာင္းက်က္ျပီလို႔ေျပာႏိုင္တယ္။ ပိုးဝင္လို႔ အနာရင္းတာ၊ ခ်ဳပ္ရိုးေၾကာင္းဟသြားတာ၊ ပြင့္သြားတာ မဟုတ္ရင္ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။ ဗိုက္ကိုအၾကီးစားခြဲစိတ္မႈလုပ္ျပီး ခ်ဳပ္ရိုးေၾကာင္းတခုလံုး ဟထြက္တာမ်ိဳးက ရက္ေစ့လို႔ ခ်ဳပ္ရိုးေျဖတဲ့ရက္မွာဘဲ ျဖစ္တယ္။ ကြ်န္ေတာ့္ ဆရာဝန္သက္တမ္းအတြင္း အနည္းဆံုး (၃) ေယာက္ေလာက္ေတြ႔ရဘူးတယ္။ အဲလိုလူမ်ိဳးကေတာ့ ပိုေစာင့္ရမယ္။ 

ခြဲစိတ္ျပီးေနာက္ ေမ့ေဆး၊ ထံုေဆးပ်ယ္တာနဲ႔ လႈပ္ရွားမႈစႏိုင္တယ္။ စလည္းစသင့္တယ္။ (ဟာနီယာ) အူက်တာကို ခြဲစိတ္တာ၊ (ပလပ္စတစ္) ခြဲစိတ္တာစတဲ့ တခ်ိဳ႕ ခြ်င္းခ်က္ကလြဲရင္ ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။ အသက္ၾကီးသူေတြဆိုရင္ ေျခေထာက္လႈပ္ရွားမႈကို မျဖစ္မေနလုပ္ေစတယ္။ လမ္းေလွ်ာက္ႏိုင္တာလဲ ရက္မၾကာပါ။ ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္တာ အနည္း-အမ်ားနဲ႔ အျပင္း-အေျပာ့ကြာမယ္။ ဘာလုပ္လုပ္ ေျဖးေျဖး၊ နည္းနည္းကေန စသင့္တယ္။ ၄ ပါတ္ဆိုရင္ မခြဲစိတ္ခင္ကလို လုပ္ႏိုင္ပါျပီ။ ခြဲထားတဲ့ေနရာအတြက္သာ ေစာင့္ၾကရတာျဖစ္ပါတယ္။ လက္ကို ခြဲထားသူက ဗယ္လီေလ့က်င့္ခန္း လုပ္လို႔ ရပါတယ္။ 

အမ်ိဳးသမီးေတြ တင္ပါးဆံုေနရာ၊ ေမြးဖြါးလမ္းမွာ ခြဲစိတ္ရသူဆိုရင္ (ကီဂယ္လ္) ေလ့က်င့္ခန္းလိုမ်ိဳးကေတာ့ (၂) ပါတ္ ထက္ပိုျပီး ေစာင့္စရာမလိုပါ။ သားအိမ္နဲ႔ ေမြးလမ္း၊ ဆီးလမ္းအားေကာင္းေစဘို႔လုပ္နည္းကို ဆိုလိုတာပါ။ စာတပုဒ္ သပ္သပ္ေရးထားပါတယ္။  ေလ့က်င့္ခန္းနဲ႔အတူ၊ အစားအေသာက္နဲ႔ လိုမဲ့ေဆးေတြလဲ ကူသင့္တယ္။ ဥပမာ မွ်တလံုေလာက္တဲ့ အာဟာရ စားေသာက္ရမယ္။ (တစ္ရွဴး) ေတြ အသစ္ျဖစ္ေစေအာင္ (ပရိုတင္း) ဓါတ္ မနည္းေစရပါ။ ၾကြက္သား အားေကာင္းေအာင္ (ပိုတက္ဆီယမ္) အပိုေဆာင္းလိုႏိုင္တယ္။ ဗီတာမင္ (စီ) လဲ ၅ဝဝ မီလီဂရမ္ ေသာက္တာ ေကာင္းပါတယ္။

- Exercise after giving birth ကေလးေမြးျပီး ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ျခင္း http://doctortintswe.blogspot.com/2015/12/exercise-after-giving-birth.html 
- Exercise after Surgery ခြဲစိတ္ထားျပီးသူ ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ျခင္း http://doctortintswe.blogspot.com/2014/12/exercise-after-surgery.html 

ေဒါက္တာတင့္ေဆြ

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.