ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ ဘယ္မွာေနေန က်န္းမာၾကပါေစ

Photo taken on 19-11-2011 by an Indian photo-journalist at Yamuna Clinic
This Blog is created on 10th October 2014

How to ask က်န္းမာေရးနဲ႔ ေဆးပညာ ေမးလိုတာရွိပါက

• ေဖ့စ္ဘြတ္ ကြန္မင့္ကေန မေမးပါနဲ႔။
• ျဖစ္တဲ့သူရ့ဲ က်ား-မ နဲ႔ အသက္ကို အရင္ဆံုးေရးပါ။ နာမည္ မလိုအပ္ပါ။
• ျဖစ္ေနတာ ၁-၂-၃။ ျဖစ္တာဘယ္ေလာက္ၾကာျပီ။ လိုအပ္ရင္ ရာသီ၊ အိမ္ေထာင္ေရး၊ က်န္းမာေရးေနာက္ခံ၊ ေနတဲ့တိုင္းျပည္။ တိုတိုရွင္းရွင္းသာေရးပါ။
• ေဆးစစ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ပံုေတြကို အတည့္ပို႔ပါ။ လိုတာကိုသာပို႔ပါ။ အာလ္ထြာေဆာင္းမွာ ပံုမလိုပါ။ မွတ္ခ်က္သာလိုတယ္။
• SMS အေရးအသားမ်ိဳးကို မဖတ္တတ္ပါ။ ျမန္မာစကားကို အဂၤလိပ္စာလံုးနဲ႔ေရးတာကို မဖတ္ပါ။
• ဖုန္းဆက္ျပီးေမးရင္ အခ်ိန္ဇုန္မတူတာေရာ၊ အသံထြက္လြဲႏိုင္တာေရာေၾကာင့္ အဆင္မေျပပါ။
• ေမးတဲ့သူက မိမိကိုယ္မိမိ သား-သမီးလို႔မေရးပါနဲ႔။ ေျဖမယ့္ဆရာဝန္ကို ဆရာလို႔သာသံုးပါ။
• ေဆးရံု-ေဆးခန္း-ဆရာဝန္-ေဆးဆိုင္-ေဆးေစ်း-ကုန္က်စရိတ္ စတာေတြကို မသိပါ။
• ေမးစရာေနရာ (၁) အီးေမးလ္ doctortintswe@gmail.com (၂) ေဖ့စ္ဘြတ္ https://www.facebook.com/tint.swe.dr (၃) ေဖ့စ္ဘြတ္ https://www.facebook.com/drtintswe/
• ေမးနည္းစည္းကမ္းအရ မေမးလိုသူမ်ား http://doctortintswe.blogspot.com/ Dr. Tint Swe's Writings မွာ ရွာဖတ္ႏိုင္ၾကပါတယ္။

Sunday, October 23, 2016

Exercise after giving birth ကေလးေမြးျပီး ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ျခင္း





၁။ ဆရာရွင့္ အသက္က ၃၁ ႏွစ္ပါဆရာ။ သမီးေလးကို ဗိုက္ခြဲ ေမြးတာ ၃ လေက်ာ္ပါျပီ။ ဗိုက္က နဲနဲပူေနလို႔ပါဆရာ။ ဗိုက္စည္းကိုလဲ ေသခ်ာမစည္းမိဘူးပါဘူးဆရာ။ ဘယ္ခိ်န္ေလာက္မွ ဗိုက္ခြဲထားတာ က်က္ပါသလဲဆရာ။ တခါတခါ ခြဲတဲ့နားက တဆစ္ဆစ္ နာပါတယ္။ အိမ္အလုပ္ေတြ လုပ္တာနဲ႔ ဆိုင္ပါသလားဆရာ။ ဗိုက္ခ်ပ္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမည္ ဆိုတာ ေျပာျပေပးပါဆရာ။ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဆရာ။

၂။ ခြဲေမြးထားတာ တလခြဲရပါၿပီ။ ဆရာတင္ထားတဲ့ after surgery ပို႔စ္ေအာက္က နားမလည္တာေလးေမးပါရေစ။ ေလးပတ္ဆိုရင္ ပံုမွန္ျပန္ျဖစ္တယ္ ဆိုလို႔ပါ။ အခု ၄၅ ရက္ျပည့္တာနဲ႔ ဗိုက္ျပန္က်စ္လစ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ခန္း စလုပ္ရင္ ခ်ဳပ္႐ိုးကို မစိုးရိမ္ရေတာ့တဲ့ သေဘာေပါ့ဆရာ။ ေမြးၿပီး ၄ ပတ္ေနရင္ ေလ့က်င့္ခန္း ေျဖးေျဖးနဲ႔ နဲနဲခ်င္း စလုပ္လို႔ရၿပီလို႔ ဆိုလိုတာပါလား။ ဗိုက္ႂကြက္သားျပန္တင္းေအာင္ အႏၲရာယ္ကင္းကင္းနဲ႔ ဘယ္လိုေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ရမလဲဆရာ။

ကေလးေမြးျပီး ဗိုက္စည္းတာကို ေနရာတိုင္းမွာ မသံုးပါ။ ထိေရာက္မႈ ေျပာမရပါ။ ကေလးဖြားျပီးရင္ ဗိုက္သာမက တကိုယ္လံုးမွာ အေျပာင္းအလဲေတြ အမ်ားၾကီးျဖစ္သြားျပီ။ အမွန္က ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ကတည္းကေျပာင္းတာပါ။ ဗိုက္က အျမင္အရျဖစ္ျပီး ေမြးလမ္းေၾကာင္းေျပာင္းတာက အတူေနတာမွာေျပာင္းတယ္။ (ကန္ေတာ့ပါ) အဲတာေၾကာင့္ ခြဲေမြးနည္းေရြးၾကသူေတြရွိတယ္။ မေန႔ကပဲ အပ်ိဳျပန္ျဖစ္ေအာင္ ေလဆာနဲ႔ခြဲစိတ္နည္း ၾသစေတးလ်မွာဆိုတဲ့သတင္း တင္ၾကတာေတြ႔တယ္။ အဲတာ ႏိုင္ငံတိုင္းမွာရွိတယ္။ စစ္မွန္တာကနည္းနည္း ၾကြားလံုးကမ်ားမ်ား။ အဲ ႕႕႕ ေဒၚလာကေတာ့ မနည္းပါ။ အသက္ ၃၅ ႏွစ္ရွိ အေမရိကန္ ဆယ္လီဘရက္တီတေယာက္သတင္းက နာမည္ၾကီးေအာင္ လုပ္ထားတာျဖစ္တယ္။

ေလ့က်င့္ခန္းကို အမ်ားဆံုးညႊန္းပါတယ္။ ကေလးကို ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ေမြးခဲ့သလဲအေပၚမွာ မူတည္တယ္။ မိခင္ရဲ႕ က်န္းမာေရးအေပၚမွာလဲမူတည္တယ္။ တကယ္လို႔ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ေနတံုးမွာလဲ ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ေနခဲ့မယ္၊ ေမြးဖြြါးတာလဲ ပံုမွန္လြယ္လြယ္သာဆိုရင္ ကေလးေမြးျပီး မၾကာခင္မွာ ေလ့က်င့္ခန္းစလုပ္ႏိုင္ပါျပီ။ အဲလို ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ေနတံုးမွာလဲ ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္မေနခဲ့ဘူး၊ ေမြးရာလဲ ခက္ခဲ့တယ္၊ ေမြးျပီးလဲ က်န္းမာေရး သိပ္မေကာင္းေသးဘူး၊ ခြဲလည္းေမြးခဲ့ရတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ေစာင့္ရပါအံုးမယ္။

ဒါေပမဲ့ ကီဂယ္လ္ေလ့က်င့္ခန္း (စာတပုဒ္ေရးထားပါတယ္) ကိုေတာ့ စိတ္ပါလက္ပါရွိတာနဲ႔ ခ်က္ခ်င္းဆိုသလို လုပ္ႏိုင္တယ္။ ဒီနည္းဟာ ဆီးမလံုတာမ်ိဳးကို ကာကြယ္ႏိုင္ပါတယ္။ အားျပန္ျပည့္လာတာနဲ႔ လမ္းေလွ်ာက္ေလ့က်င့္ခန္းကို တုိတိုလုပ္ရာကေနရွည္ႏိုင္၊ ျမန္ႏိုင္ပါျပီ။ ခါးနာတာ၊ တင္ပါးဆံုေနရာက နာတာရွိေသးရင္ ဆရာဝန္နဲ႔တိုင္ပင္ပါ။

ဗိုက္ခြဲေမြးထားတာဆိုရင္ အခ်ိန္ေစာင့္ရပါမယ္။ ဥပမ ၆ ပါတ္။ ေမာပန္းမႈမေျပေသးရင္လဲ ဒိထက္ပိုေစာင့္ပါ။ ဥပမာ ၈ ပတ္ အထိ။ ေရကူးတာကိုလဲ အနည္းဆံုး ၈ ပါတ္အထိေစာင့္သင့္ပါတယ္။ Lochia ဆင္းေနတာေတြလဲ ရပ္ပါျပီ။ ဗိုက္ခြဲေမြးထားသူေတာ့ ဆရာဝန္နဲ႔တိုင္ပင္ျပီးမွသာ ေရကူးပါ။ Sit-ups ထိုင္-ထ၊ Aerobic exercise ေအရိုးဗစ္၊ Running အေျပးနဲ႔ တင္းနစ္ေတြကိုေတာ့ ဒိထက္ၾကာၾကာ ေစာင့္ေသးတာေကာင္းပါတယ္။

ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ေဟာ္မုန္းေတြေၾကာင့္ ၆ လေနာက္မွသာ အဆစ္ေတြျပန္မွန္လာမယ္။ က်န္းမာေရးနဲ႔ညီညြတ္တဲ့ အစားအေသာက္ကို မွ်တ-လံုေလာက္ေအာင္စားသံုးရပါမယ္။ ကေလးကိုႏို႔တိုက္သူေတြက လူဝတာသက္သာေစမယ္။ တေန႔မွာ ကယ္လိုရီ ၃၃ဝ က်မယ္။ ၾကြက္သားမွန္သမွ် ပိုတက္ဆီယမ္နည္းရင္ ေပ်ာ့ဖတ္ဖတ္ျဖစ္လာတယ္။ ဝမ္းေလွ်ာျပီးသူေတြ မလုပ္ခ်င္မကိုင္ခ်င္ ျဖစ္လာတာၾကည့္ပါ။ ဗိုက္ကိုထိန္းထားတဲ့ ၾကြက္သား ၃-၄ ထပ္ရွိတယ္။ ေဒါင္လိုက္ၾကြက္သားကို ဗယ္လီလို႔ေခၚတယ္။ အဲဒီၾကြက္သားေပ်ာ့ေနရင္ ဗိုက္က စူသင့္တာထက္ ပိုစူေနမယ္။

ပိုတက္ဆီယမ္ၾကြယ္ဝတဲ့အစာေတြေကာင္းတယ္။ လိမ္ေမာ္သီး၊ သရက္သီး၊ ဟင္းႏုႏြယ္ရြက္၊ ခရမ္းခ်ဥ္းသီး၊ စေထာဘယ္ရီ၊ မက္မြန္းသီး၊ ဆလတ္ရြက္၊ ငွက္ေပ်ာသီး၊ ေထာပတ္သီး၊ အေစ့အဆံမ်ား၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္စိမ္းမ်ား၊ အာလူး၊ ဖရဲသီး၊ ပဲသီး၊ အသား၊ စပ်စ္သီး၊ ႏြားႏို႔၊ ေရာဂတ္၊ ဟင္းႏုႏြယ္၊ အသီးေျခာက္မ်ား။ ပိုတက္ဆီယမ္ေဆးအထိ လိုတဲ့သူကေတာ့ နည္းပါတယ္။

ဆက္စပ္ဖတ္ႏိုင္တဲ့စာေတြ -
• Potassium ပိုတက္ဆီယမ္ဓါတ္ဆား
• Postpartum ကေလးေမြးျပီးခ်ိန္
• Exercise after giving birth ကေလးေမြးျပီး ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ျခင္း http://doctortintswe.blogspot.com/2015/12/exercise-after-giving-birth.html
• Exercise after Surgery ခြဲစိတ္ထားျပီးသူ ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ျခင္း http://doctortintswe.blogspot.com/2014/12/exercise-after-surgery.html
• Kegel Exercise for Women (ကီဂယ္လ္) ေလ့က်င့္ခန္း http://doctortintswe.blogspot.com/2015/01/kegel-exercise-for-women.html

ေဒါက္တာတင့္ေဆြ

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.