ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ ဘယ္မွာေနေန က်န္းမာၾကပါေစ

Photo taken on 19-11-2011 by an Indian photo-journalist at Yamuna Clinic
This Blog is created on 10th October 2014

How to ask က်န္းမာေရးနဲ႔ ေဆးပညာ ေမးလိုတာရွိပါက

• ေဖ့စ္ဘြတ္ ကြန္မင့္ကေန မေမးပါနဲ႔။
• ျဖစ္တဲ့သူရ့ဲ က်ား-မ နဲ႔ အသက္ကို အရင္ဆံုးေရးပါ။ နာမည္ မလိုအပ္ပါ။
• ျဖစ္ေနတာ ၁-၂-၃။ ျဖစ္တာဘယ္ေလာက္ၾကာျပီ။ လိုအပ္ရင္ ရာသီ၊ အိမ္ေထာင္ေရး၊ က်န္းမာေရးေနာက္ခံ၊ ေနတဲ့တိုင္းျပည္။ တိုတိုရွင္းရွင္းသာေရးပါ။
• ေဆးစစ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ပံုေတြကို အတည့္ပို႔ပါ။ လိုတာကိုသာပို႔ပါ။ အာလ္ထြာေဆာင္းမွာ ပံုမလိုပါ။ မွတ္ခ်က္သာလိုတယ္။
• SMS အေရးအသားမ်ိဳးကို မဖတ္တတ္ပါ။ ျမန္မာစကားကို အဂၤလိပ္စာလံုးနဲ႔ေရးတာကို မဖတ္ပါ။
• ဖုန္းဆက္ျပီးေမးရင္ အခ်ိန္ဇုန္မတူတာေရာ၊ အသံထြက္လြဲႏိုင္တာေရာေၾကာင့္ အဆင္မေျပပါ။
• ေမးတဲ့သူက မိမိကိုယ္မိမိ သား-သမီးလို႔မေရးပါနဲ႔။ ေျဖမယ့္ဆရာဝန္ကို ဆရာလို႔သာသံုးပါ။
• ေဆးရံု-ေဆးခန္း-ဆရာဝန္-ေဆးဆိုင္-ေဆးေစ်း-ကုန္က်စရိတ္ စတာေတြကို မသိပါ။
• ေမးစရာေနရာ (၁) အီးေမးလ္ doctortintswe@gmail.com (၂) ေဖ့စ္ဘြတ္ https://www.facebook.com/tint.swe.dr (၃) ေဖ့စ္ဘြတ္ https://www.facebook.com/drtintswe/
• ေမးနည္းစည္းကမ္းအရ မေမးလိုသူမ်ား http://doctortintswe.blogspot.com/ Dr. Tint Swe's Writings မွာ ရွာဖတ္ႏိုင္ၾကပါတယ္။

Monday, January 23, 2017

ေတာင္ငူဘုရင္ နတ္သွ်င္ေနာင္

ZawnaingMe Zawnaing Jan 23, The right side စာေပပညာ႐ွင္မ်ား post ထဲမွာ နတ္႐ွင္ေနာင္ စာလုံးေပါင္း ထားပါတယ္။ ဆရာယခုတင္တဲ့ post ထဲမွာက်ျပန္ေတာ့ နတ္သွ်င္ေနာင္ ဆိုၿပီးေရးသားထားရာမွာ ၂ ခုလုံးကအမွန္ေတြလား။ တခုက မွားေနတာလားဆရာ။

တႏွစ္တိတိကေရးထားတာေလး ျပန္တင္ပါရေစ။ နတ္ရွင္ေနာင္လို႔ ေရးၾကေပမယ့္ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္းမွာ နတ္သွ်င္ေနာင္လို႔ ေရးတယ္။ သမိုင္းေၾကာင္းသာမက ေရးထားခဲ့တဲ့ ရတုစာသားေတြကို လက္လွမ္းမီရာရွာေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပားေနတာ ေတြ႔ရတယ္။ သတ္ပံု၊ သမိုင္းအခ်က္အလက္ေတြ အတတ္ႏိုင္ဆံုးအမွန္ကို အက်ဥ္းျခံဳးေရးပါရေစ။

မင္းရဲသီဟသူဟာ ၁၅၈၄ ခုမွာ ေတာင္ငူဟံသာဝတီမွာ နန္းသစ္တည္ျပီး၊ မဟာဓမၼရာဇာဘြဲ႔နဲ႔ နန္းစံတယ္။ သားေတာ္ႀကီး နတ္သွ်င္ေနာင္ကို အိမ္ေရွ႕အရာထားတယ္။ ၁၁-၃-၁၆ဝ၃ ေန႔မွာ ဘုရင့္ေနာင္ရဲ႕သမီးေတာ္နဲ႔ ဇင္းမယ္ဘုရင္ အေနာ္ရထာမင္းေစာရဲ႕ႏွမေတာ္ ရာဇဓာတုကလ်ာနဲ႔ လက္ထပ္ေပးတယ္။ ရာဇဓာတုကလ်ာဟာ ဘုရင့္ေနာင္ရဲ႕ မိဘုရားတပါးျဖစ္တဲ့ ရာဇေဒဝီဘြဲ႔ခံ တပယင္း စတုဂါမဏိရဲ႕သမီး ရွင္ေထြးလွတို႔ကေန ၉၂၁ ခုႏွစ္၊ နတ္ေတာ္လဆန္း (၁၄) ရက္၊ တနဂၤေႏြေန႔မွာ ဖြားျမင္ခဲ့သူျဖစ္တယ္။ နတ္သွ်င္ေနာင္ထက္ (၁၃) ႏွစ္ႀကီးတယ္။ အေဒၚနဲ႔ တူေတာ္တယ္။ ဒါ့ျပင္ ပထမၾကင္ရာေတာ္ မဟာဥပရာဇာနဲ႔ နတ္သွ်င္ေနာင္တို႔ တဝမ္းကြဲညီအကိုျဖစ္လို႔ မရီးေတာ္ မတ္လည္းေတာ္ေသးတယ္။ သူတို႔ထိမ္းျမားစဥ္က ရာဇဓာတုကလ်ာက (၄၃) ႏွစ္ႏွင့္ (၄) လနဲ႔ နတ္သွ်င္ေနာင္က အသက္ (၃ဝ) သာ ရွိေသးသည္။ ၁၆ဝ၃ ေအာက္တိုဘာလမွာ ရာဇဓာတုကလ်ာ ကြယ္လြန္လို႔ (၇) လသာေပါင္းဖက္လိုက္ၾကရတယ္။

နတ္ရွင္ေနာင္ကို ၁၅၇၈ ခုမွာေမြးတယ္။ သူ႔ဖြားသကၠရာဇ္နဲ႔ပတ္သက္ျပီး၊ အျငင္းပြားတယ္။ ဦးခ်မ္းျမ (ျမေကတု) က ၉၃၃ ခုႏွစ္လို႔ အကိုးအကားအေထာက္အထားေတြနဲ႔ျပတယ္။

ခမည္းေတာ္ နတ္ရြာစံေတာ့ နတ္သွ်င္ေနာင္က သီဟသူရဘြဲ႔မည္ကိုခံယူျပီး ေကတုမတီေတာင္ငူထီးနန္းစံတယ္။ ညီေတာ္ မင္းရဲေက်ာ္စြာကို အိမ္ေရွ႕အရာေပးတယ္။ ထီးနန္းစံတာ တႏွစ္ မျပည့္မီမွာ (အင္းဝ) အဝဘုရင္ မဟာဓမၼရာဇာေခၚ အေနာက္ဘက္လြန္မင္းက ေတာင္ငူကို လာတိုက္တယ္။ နတ္သွ်င္ေနာင္ဟာ အေနာက္ဘက္လြန္မင္းလက္ေအာက္ခံ ျဖစ္သြားတယ္။ သူေရာ အေနာက္ဘက္လြန္မင္းပါ ဘုရင့္ေနာင္ရဲ႕ ေျမးေတြျဖစ္တယ္။ ေဆြမ်ိဳးေတြ၊ အႏုပညာသည္ေတြ၊ စာဆိုေတာ္ေတြကို အင္းဝကိုယူသြားတာခံရတယ္။ ရေဝရွင္ေထြး၊ မင္းေဇယ်ယႏၱမိတ္၊ ရွင္သံကိုယ္တို႔ပါတယ္။

အင္းဝဘုရင္က မင္းရဲေက်ာ္စြာကို သန္လ်င္စား ေဒဘရစ္တိုရန္ကေန ကာကြယ္ဘို႔ ေက်ာက္ေမာ္ကို ေစလႊတ္တယ္။ နတ္သွ်င္ေနာင္ကို ေက်းကြ်န္နည္းနည္းနဲ႔ ေတာင္ငူမွာထားခဲ့တယ္။ နတ္သွ်င္ေနာင္က မဟာမိတ္ရွာတယ္။ အေျမာက္ ေသနတ္ေပါတဲ့ သန္လ်င္စား ေပၚတူကီလူမ်ိဳးငဇင္ကာကို ျမင္တယ္။ ငဇင္ကာဆီကို သဝဏ္လႊာပို႔တယ္။ ငဇင္ကာက မုတၱမစား ဗညားဒလတပ္နဲ႔ေပါင္းျပီး ေတာင္ငူကို ေရေၾကာင္း၊ ၾကည္းေၾကာင္း ခ်ီတက္လာတယ္။ နတ္သွ်င္ေနာင္ညီ မင္းရဲေက်ာ္စြာက ေက်ာက္ေမာ္ကေန ဆီးခုခံတယ္။ မင္းရဲေက်ာ္စြာက်တယ္။ နတ္သွ်င္ေနာင္ရဲ႕ မယ္ေတာ္ မိဘုရားႀကီး မင္းခင္ေစာ ေဝါစီးျပီး အင္းဝကို ထြက္ေျပးရတယ္။

၁၆၁၃ မွာ ေပၚတူဂီ ငဇင္ကာ ေခၚ ဒီဗရစ္တိုနဲ႔ မုတၲမစား ဗညားဓလတို႔ကေန ေတာင္ငူကိုတိုက္ယူတယ္။ နန္းေတာ္၊ ေက်ာင္းကန္၊ အိမ္ရာအားလံုးကို မီးတိုက္တယ္။ ဆင္၊ ျမင္း၊ လူသူ၊ ေရႊ၊ ေငြကိုသိမ္းယူျပီး၊ သန္လ်င္ျပန္တယ္။ နတ္သွ်င္ေနာင္ကိုပါ သန္လ်င္ကို ေခၚသြားတယ္။

အေနာက္ဘက္လြန္မင္းကေန ဗိုလ္ပါအလံုးအရင္းနဲ႔ သန္လ်င္သို႔ ဆင္းလာျပီးတိုက္ခိုက္တယ္။ သံုးလအတြင္းမွာ သန္လ်င္ၿမိဳ႕ကို သိမ္းႏိုင္တယ္။ ငဇင္ကာနဲ႔ နတ္သွ်င္ေနာင္တို႔ကို စစ္ေမးတယ္။ ငဇင္ကာက သူနဲ႔ နတ္သွ်င္ေနာင္ တစိတ္တဝမ္းတည္းလို႔ေျဖတယ္။ နတ္သွ်င္ေနာင္ကလည္း ေပၚတူဂီေတြနဲ႔ တေသြးတသားတည္းျဖစ္ၿပီး ေသေဘးကို ေၾကာက္ေတာ့မည္မဟုတ္လို႔ေျဖတယ္။ ငဇကၤာကို ၂၈-၃-၆၁၃ ေန႔ သန္လ်င္ၿမိဳ႕လယ္မွာ တံက်င္တင္သတ္လိုက္တယ္။ နတ္သွ်င္ေနာင္ကိုလည္း ရင္ဖြင့္ျပီးသတ္တယ္။ နတ္သွ်င္ေနာင္အေလာင္းကို မီးသၿဂၤဳိဟ္ျပီး၊ သန္လ်င္က်ိဳက္ေခါက္ေစတီ ေျမာက္ဘက္ေစာင္းတန္း၊ အေနာက္ယြန္း၊ ကုလားေက်ာင္းစံ အ႐ိုးအိုးေစတီလို႔ေျပာတာနဲ႔ သံလ်င္ေဂါက္ကြင္းေဘး၊ ရန္ေျမမာန္ေျပဘုရားက အရိုးအိုးေစတီလို႔ ေျပာတာကြဲျပားတယ္။ နတ္လွ်င္ေနာင္ေသေတာ့ အသက္ ၃၅ ႏွစ္သာ ရွိေသးတယ္။

နတ္သွ်င္ေနာင္ ျပဳစုခဲ့တဲ့စာမ်ား
၁။ ဘုရားတိုင္ရတုမ်ား
၂။ ရာသီဘြဲ႕ရတုမ်ား
၃။ သစၥာတိုင္ရတုမ်ား
၄။ စစ္ခ်ီရတုမ်ား
၅။ ေက်းေစရတုမ်ား
၆။ အျခားရတုမ်ား
၇။ သခင္ဘိုးဧခ်င္း
၈။ မင္းသက္ရွင္ဧခ်င္း
၉။ ဝိမလရာဇာဧခ်င္း
၁ဝ။ ဘုရင့္ႏွမေတာ္ဧခ်င္း
၁၁။ သခင္မင္းစည္ဧခ်င္း
၁၂။ စစ္ကိုင္းသခင္ဧခ်င္း စသည္။

ေပၚေႏြလလွ်င္ရတု (နတ္သွ်င္ေနာင္) ရတုကို ကူးတင္ၾကတာမွာ လြဲမွားေနတာေတြေတြ႔ပါတယ္။

ေပၚေႏြလလွ်င္၊ ေတာင္ကျခိမ့္ျမဴး၊ မင္းလြင္ဦးႏွင့္၊ ပ်ံ႕ပ်ဴးခ်ဳပ္ဆုိင္း၊ မုန္တိုင္းဆင္လို၊ တိမ္ညိဳမိႈင္းထပ္၊ လွ်ပ္လက္ျပကာ၊ စိမ္းဝါမုိးပန္း၊ ေထြေထြစြန္းက၊ ေရသြန္းသာၾကည္၊ ေပ်ာ္ရမည္ကုိ၊ ျမရည္သတ္မွတ္၊ ေရာက္ခဲလတ္ဟု၊ ခ်စ္ထြတ္တင္သည္၊ ျပာစင္မြန္လတ္၊ ျဖဴဝင္းမႊတ္လွ်င္၊ ၾကာညြတ္ဖေယာင္း၊ ေနရွိန္ေျပာင္းသုိ႔၊ ဆင္႔ေလာင္းလြမ္းဝွန္၊ ရွိလိမ့္မွန္ကုိ၊ တိမ္စြန္ေလလွ်င္၊ ဖူးေရာက္ခ်င္သည္ ငွက္သြင္ပ်ံၾကြ မတတ္ေသာ္။

ေမွ်ာ္ေခ်ကလွ်င္၊ ကာလအေလ်ာက္၊ ပိေတာက္လွ်ံခဲ၊ ေရႊရည္စြဲက၊ ပုလဲငံုသြယ္၊ အလွယ္လွယ္တိ၊ စံပယ္ျဖဴေမႊး၊ စံကားေသးကို၊ ျမတ္ေလးစံုမက္၊ ကၽြႏ္ုပ္လက္ျဖင့္၊ ေရြးလ်က္ရြရြ၊ မဆင္ရတည့္၊ ကာလသို႔ေအာင္၊ ရည္ေစာင္ပန္းမွန္၊ မမီလြန္ကဲ၊ ခ်ိန္တန္သို႔သည္၊ ျပန္မည္ေလသာ၊ မေရာက္လွာဟု၊ ႀကံကာေခြ၍၊ ေနလိမ့္မည္ကို၊ ရွိသည္မႈရန္၊ မင္းေရး၀န္ေၾကာင့္၊ ေလွ်ာက္ပန္ေစ့မွ်၊ မေခ်ရေသာ္၊ ၿပိဳက္က်သြယ္ျဖည္း၊ ႏွင္းထက္သည္း၍၊ ဝမ္းနည္းလ်က္ပင္၊ ေပ်ာင္းလိမ့္ထင္သည္ ညက္စင္စံမ်ား အထြတ္ေသာ။

ေဖ်ာ္ေျဖမွလွ်င္၊ ယုယသံခ်ိဳ၊ ေျပလိုစိမ့္သား၊ က်ဴးပိုက္ျဖား၍၊ ခ်ီသြားမူးမူး၊ ေရွ႕ရက္ဦးက၊ မက်ဴးထင္ထင္၊ ကဆုန္တြင္ကို၊ က်ိဳင္းစင္ျမခဲ၊ စစ္ပြဲရန္ႏွည္၊ ျပန္လွ်င္းမည္ဟု၊ ႏႈတ္ျခည္ေပၚသာ၊ ဆိုေလရွာေသာ္၊ မလႅာရနံ႔၊ ထံုပ်ံ႕ပန္းသတ္၊ ျခဴးနတ္ဆင့္ကံုး၊ စိန္ပြင့္အံုးဝယ္၊ ပင့္႐ံုးရြရြ၊ လက္သင္မ၍၊ သက္မွ်ငယ္ခ်စ္၊ ေပ်ာင္းလိမ့္ျဖစ္ကို၊ စိစစ္မိမိ၊ သတိခ်ဳပ္ဆည္၊ ေျပမည္မွ်ေဝး၊ ခ်စ္ဝန္ေလးခဲ့၊ ေရးေရးဖူးခ်င္၊ မယ္သို႔လ်င္သည္ ငွက္ရွင္လွ်ံမွ်ရဟတ္ေသာ။

ေညာင္ရမ္းေခတ္ (၁၅၉၇-၁၇၅၁) မွာ ထင္ရွားခဲ့တဲ့ စာဆိုရွင္ (၁၄) ဦးရွိတယ္။
၁။ ဝရာဘိသံဃနာထ ဆရာေတာ္၊
၂။ ရာဇဓာတုကလ်ာ၊
၃။ ရေဝရွင္ေထြး၊
၄။ နတ္သွ်င္ေနာင္၊
၅။ မင္းေဇယ်ရႏၲမိတ္-ေတာင္ငူ၊
၆။ ေတာင္ဖီလာ ဆရာေတာ္၊
၇။ ရွင္ကုမာရကႆပ၊
၈။ ရွင္ကရဝိက၊
၉။ ရွင္သံခို၊
၁ဝ။ သဒၶမၼလကၤာရ ဆရာေတာ္၊
၁၁။ ဆီသည္ရြာစား ဦးေအာင္ႀကီး၊
၁၂။ ရွင္ဥကၠံသမာလာ၊
၁၃။ ရွင္စႏၵမဥၨဴ၊
၁၄။ ဦးကုလားတို႔ ျဖစ္ၾကတယ္။

နတ္သွ်င္ေနာင္ဟာ ရတုစပ္ဆိုျခင္းနဲ႔ တူရိယာဂီတ ေစာင္းညင္းပတ္သာမွာ ကြ်မ္းဝင္တယ္။ ဆင္ေရး၊ ျမင္းေရး ထံုတယ္။ (ဂူလီ) ကူလီကစားတာ ဝါသနာပါတယ္။ ရတုစပ္ဆိုရာမွာ နတ္သွ်င္ေနာင္ထက္ နဝေဒးၾကီးက ဗဟုသုတသာတယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကတယ္။ နတ္သွ်င္ေနာင္ဟာ စာဆိုဘုရင္နဲ႔ ရတုဖြဲ႔ဆိုရာမွာတံခြန္စိုက္သူ၊ အဘက္ဘက္မွာ ကြ်မ္းက်င္ လိမၼာတယ္၊ သူရသတၱိႏွင့္လည္းျပည့္စံုတယ္၊ ပညာတို႔ကိုလည္း ရွာေဖြဆည္းပူးတယ္။ သီဟသူရဘြဲ႔မည္ရင္းခံ ေတာင္ငူဘုရင္ နတ္သွ်င္ေနာင္လို႔ ေရးပါတယ္။

ေဒါက္တာတင့္ေဆြ
၂၃-၁-၂ဝ၁၆
၂၃-၁-၂ဝ၁၇

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.