Stilwell Road (or) Greedy Spider စတီးဝဲလ္လမ္းမၾကီး (သို႔) ေလာဘၾကီးတဲ့ပင့္ကူ

Ye Khaing ဒီစာအုပ္ကိုျမန္မာျပန္ေနတာ အခုပဲၿပီးသြားပါတယ္။ 

ဆရာရဲခိုင္ အလ်ဥ္းသင့္လို႔ ျပန္တင္ပါအုန္းမယ္။

၁၈-၃-၂ဝ၁၅ ေန႔မွာ အိႏၵိယ-ျမန္မာ နယ္စပ္လမ္းကို တရုပ္ကေဖါက္လုပ္မယ္ဆိုတဲ့သတင္းထြက္လာတယ္။ အဲဒါဟာ ဒုတိယကမာၻစစ္တံုးက နာမည္ၾကီးခဲ့တဲ့ Stilwell Road စတီးဝဲလ္လမ္းမၾကီးရ့ဲအစိတ္အပိုင္းတခုကို မြမ္းမံတာ ျဖစ္ပါတယ္။ စတီးဝဲလ္လမ္းမၾကီးကို အေမရိကန္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီး Joseph Stilwell (ဂ်ိဳးဇက္ဖ္ စတီးဝဲလ္) ကေန ဦးစီး ေဖါက္လုပ္ခဲ့တာပါ။ အရင္က အိႏၵိယျပည္၊ အာသန္ (အဆမ္) ျပည္နယ္မွာရွိတဲ့ (လီဒို) ကေနစတင္တာမို႔ Ledo Road လီဒိုလမ္းမၾကီးလို႔ ေခၚပါတယ္။ 

ဒုတိယကမာၻစစ္တံုးက တရုပ္ေခါင္းေဆာင္ Chiang Kai-shek (ခ်န္ေကရွိတ္) ရ့ဲ အၾကံေပးခ်က္အရ သူ႔ဆီကို အကူအညီေတြပို႔ေပးဖို႔ရာ မဟာမိတ္တပ္ေတြကေန ေဖါက္လုပ္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ကခ်င္ျပည္နယ္ထဲက ျမစ္ၾကီးနားနဲ႔ ဗန္းေမာက္ကိုျဖတ္သြာတဲ့ လမ္းမၾကီးျဖစ္တယ္။ ျမန္မာျပည္ကို ၁၉၄၂ မွာ ဂ်ပန္က သိမ္းလိုက္ေတာ့ ရွိေနျပီးျဖစ္တဲ့ The Burma Road ဗာမားလမ္းမၾကီးကို သံုးလို႔မရေတာ့ပါ။ ဒုတိယကမာၻစစ္ၾကီးအစမွာ တရုပ္ျပည္အတြက္ အကူအညီေတြကို အဲဒီ ဗားမားလမ္းမၾကီးကေနပို႔ေနခဲ့တယ္။ ဒီလမ္းေဟာင္းက Yunan (ယူနန္) မွာရွိတဲ့ Kunming ကူမင္း (ေကြ႔မင္) အထိ ေရာက္တယ္။ 

ဗားမားလမ္းမၾကီးဟာ ျဗိတိသွ်ကိုလိုနီလက္ထက္ကတည္းက လာရွိဳးနဲ႔ ေကြ႔မင္ကိုဆက္ထားတယ္။ ဒုတိယ တရုပ္-ဂ်ပန္ စစ္မွာ တရုပ္ကိုအကူအညီေပးဖို႔ ေဖါက္ခဲ့တာပါ။ ၇၁၇ မိုင္ (၁၁၅၄ ကီလိုမီတာ) ရွည္တယ္။ ၁၉၃၇-၁၉၃၈ မွာ ျမန္မာနဲ႔ တရုပ္ အလုပ္သမားေပါင္း ၂ သိန္းသံုးခဲ့တယ္။ ဒုတိယကမာၻစစ္ျဖစ္လာေတာ့ တရုပ္ကိုပို႔မဲ့ စစ္ေရးအကူေတြကို ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းပို႔ျပီး၊ လာရွိဳးကိုပို႔တယ္။ အဲဒီကမွ ဗားမားလမ္းမကေန ယူနန္ပို႔ႏိုင္ခဲ့တယ္။ ျမန္မာျပည္ကို ၁၉၄၂ မွာ ဂ်ပန္ကသိမ္းလိုက္ေတာ့ အိႏၵိယ အာသန္ (အဆမ္) ကေနသာ တရုပ္ျပည္ကို ေလေၾကာင္းကေနသာ ပို႔လို႔ရေတာ့တယ္။ Himalaya uplift ဟိမဝႏၲာပ်ံသန္းမႈလို႔ ေခၚတယ္။ 

စစ္ၾကီးထဲကို အေမရိကန္ပါလာတာ ျဗိတိသွ်ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ Winston Churchill (ဝင္စတန္ ခ်ာခ်ီ) အတြက္ အင္မတန္ ကံေကာင္းသြားတယ္။ ျဗိတိသွ်အမိန္႔ေအာက္မွာ အိႏၵိယ၊ ျမန္မာ၊ တရုပ္နဲ႔ အေမရိကန္စစ္သားေတြကို အေမရိကန္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီး Vinegar Joe Stilwell (ဗင္နီဂါ ဂ်ိဳး စတီးဝဲလ္) ကဦးစီးတယ္။ အိႏၵိယထဲက အာသန္ကို ဂ်ပန္ကသိမ္းမွာကို ျပင္ျပင္းထန္ထန္ ခုခံႏိုင္လိုက္တယ္။ ျမန္မာျပည္ေျမာက္ပိုင္းကိုပါ ျပန္သိမ္းႏိုင္လာတယ္။ အဲတာနဲ႔ တရုပ္ကိုအကူအညီပို႔ဖို႔ Ledo Road လီဒိုလမ္းမၾကီးေဖါက္ျဖစ္တာတယ္။ အာသန္က (လီဒို) ကေနစျပီး ျမန္မာျပည္က ျမစ္ၾကီးနားျဖတ္ျပီး၊ ယူနန္က Wandingzhen (ဝန္ဒင္းဇန္) အထိျဖစ္တယ္။ ပထမဆံုးစစ္ကားဟာ တရုပ္နယ္စပ္ကို ၂၈-၁-၁၉၄၅ မွာ ေမာင္းလာႏိုင္ေတာ့တယ္။ 

လီဒိုလမ္းေဖါက္လုပ္ရတဲ့ အခက္အခဲေတြက ရုပ္ရွင္ကားတကား ရိုက္ရေလာက္ေအာင္ မ်ားခဲ့ပါတယ္။ ၁-၁၂-၁၉၄၂ မွာ မဟာမိတ္တပ္က အေရွ႕ဖ်ားစစ္မ်က္ႏွာ ျဗိတိသွ်ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီး Sir Archibald Wavell (ဆာ အာခ်ီေဘာလ္ ေဝဘယ္လ္) ကေန လီဒိုလမ္းေဖါက္ဖို႔ သေဘာတူလိုက္တယ္။ ေဒၚလာ သန္း ၁၅ဝ ကုန္တယ္။ အေမရိကန္စစ္သားေပါင္း ၁၅ဝဝဝ သံုးတယ္။ အေမရိကန္ ၁၁ဝဝ ေသဆံုးတယ္။ ေဒသခံအလုပ္သမားေပါင္း ၃၅ဝဝဝ ကိုလည္း သံုးရတယ္။ ျမန္မာလူမ်ိဳးေပါင္း ဘယ္ေလာက္ေသသြားသလည္း မသိပါ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔က စာရင္းဇယား အားနည္းတယ္။

စစ္ၾကီးျပီးဖို႔ ၄ လအလို ၁၉၄၅ ဇူလိုင္လမွာ ဟိမဝႏၲာပ်ံသန္းမႈကေန တန္ေပါင္း ၇၁ဝဝဝ ပို႔ေပးႏိုင္ခဲ့တာမွာ လီဒိုလမ္းကေန ပို႔တာ ၆ဝဝဝ တန္ရွိတယ္။ စစ္တြင္းက ေလေၾကာင္းနဲ႔က စုစုေပါင္း ၆၅ဝဝဝဝ တန္နဲ႔ လီဒိုလမ္းက ၁၄၇ဝဝဝ တန္ ပို႔ႏိုင္ခဲ့တယ္။ 

စစ္ၾကီးျပီးကတည္းက လီဒိုလမ္းကိုအသံုးျပဳတာ နည္းပါးလာတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကေန ျပဳျပင္မႈတခ်ိဳ႕ လုပ္ထားပါတယ္။ 
လာရွိဳး-ေကြ႔မင္လမ္းရ့ဲ အရန္ျဖစ္တယ္။ တရုပ္ဖက္ကေန ၂ဝဝ၇ မွာ ျမစ္ၾကီးနား-ကမ္ဘိုင္တီလမ္းေဖါက္လိုက္တယ္။ ယုဇနကုမၸဏီက  ျမစ္ၾကီးနား-တႏိုင္းလမ္း ေဖါက္တယ္။ 

အိႏၵိယအစိုးရေတာ့ သူ႔ကိုပုန္ကန္ေနတဲ့လက္နက္ကိုင္ေတြက ဒီလမ္းေတြ အသံုးျပဳမွာကိုစိုးရိမ္ေနတယ္။ အိႏၵိယအစိုးရကို တိုက္ေနတဲ့ သူပုန္ေတြကျမန္မာျပည္မွာ စစ္အစိုးရ လက္ထက္ကတည္း ျမန္မာ့ေျမေပၚမွာ ေနႏိုင္ၾကတာျဖစ္တယ္။ အဆမ္ျပည္နယ္က United Liberation Front of Assam (ULFA) အဖြဲ႔၊ မဏိပူျပည္နယ္က United National Liberation Front (UNLF) နဲ႔ နာဂျပည္နယ္က National Socialist Council of Nagaland NSCN (Khaplang) အဖြဲ႔ေတြအျပင္ စုစုေပါင္းတဒါဇင္ေလာက္ရွိေနပါတယ္။ တမူး ကေဘာ္ခ်ိဳင္းဝွမ္းကေန ကခ်င္ျပည္နယ္၊ တရုပ္-ျမန္မာ နယ္စပ္အထိ သြားလာက်က္စားေနၾကတာပါ။ တမူးတဝိုက္မွာ မဏိပူ (ကသည္း) သူပုန္ေတြက ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးေတြကို အိမ္ေထာင္ျပဳထားၾကျပီ။ လႊတ္ေတာ္မွာအတည္ျပဳလိုက္တဲ့ ဥပေဒသစ္ထဲမွာ အဲတာမ်ိဳး မစဥ္းစားခဲ့ၾကပါ။ အမ်ိဳးဘာသာထဲမွာ အဲတာမပါ။ အမ်ိဳးသမီးအခြင့္အေရးသမားေတြက ေရငံုေနၾကတယ္။ 

စတီးဝဲလ္လမ္းမၾကီးဟာ စစ္တြင္းဝါဒျဖန္႔ခ်ိေရးမွာ အသံုးဝင္ခဲ့ေသးပါတယ္။ The Stilwell Road ရုပ္ရွင္တကား ရိုက္ထားတယ္။ Burma Campaign ျမန္မာျပည္တိုက္ပြဲနဲ႔ Burma Road ျမန္မာလမ္းမၾကီးတို႔ရဲ႕အေရးပါမႈကို ဦးစားေပးရိုက္ကူးထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ေနာင္မွာ အေမရိကန္သမတျဖစ္လာမဲ့ Ronald Reagan ေရာ္နယ္ရီဂင္က ရုပ္ရွင္မွာ ေနာက္ခံစကားေျပာသူျဖစ္ပါတယ္။ 

ကြ်န္ေတာ္အျမင္အရ ျမန္မာျပည္နယ္စပ္ေတြကို ျဖတ္ေဖါက္တဲ့လမ္းေတြဟာ ကုန္သြယ္ေရးအတြက္သာမက စစ္ေရး မဟာဗ်ဴဟာက်တယ္။ ကြ်န္ေတာ္ေဒလီမွာေနစဥ္က အျမဲေထာက္ျပတဲ့အခ်က္တခုက အိႏၵိယဟာ ျမန္မာစစ္အစိုးရနဲ႔ ဆက္ဆံတာမွာ ၁၉၉၂-၉၃ စစ္တပ္-စစ္တပ္ဆက္ဆံေရးကေနစတယ္။ အခုထိလည္း စစ္ေရးေထာင့္ကေနသာ ၾကည့္တယ္လို႔။ အိႏိၵယဖက္က ေဖါက္ေပးတဲ့လမ္းေတြရွိေပမဲ့ ကုန္သြယ္ေရးမွာ အိႏိၵယအတြက္ အက်ိဳးအျမတ္ဟာ တရုပ္ကရေနတာရဲ႕ အစြန္းထြက္ေလာက္သာရွိပါတယ္လို႔။ လီဒိုလမ္းကို အိႏိၵယဖက္က ေဖါက္ခ်င္ေနခဲ့တာၾကာျပီ။ ကီလိုမီတာ ၁၆ဝ ရွည္တဲ့၊ ရူးပီးကုေဋ ၉ဝ အကုန္ခံျပီး တမူး-ကေလးလမ္းကို အိႏၵိယကေနေဖါက္ေပးတာကို ၁၃-၂-၂ဝဝ၁ မွာ ဖြင့္ခဲ့ပါတယ္။ အိႏိၵယကေပးတဲ့ ေဒၚလာ ၅ သန္းက ခ်င္းျပည္နယ္တခုတည္းအတြက္ပါ။ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အႏိုင္ရခဲ့ၾကတဲ့ ခ်င္းေခါင္းေဆာင္ေတြၾကား အသံထြက္တာၾကားလိုက္ရတယ္။ 

အိႏၵိယ-တရုပ္နယ္စပ္ မဟာဗ်ဴဟာလမ္းေဖါက္လုပ္ေနတာ ၂ဝ% သာျပီးေသးတယ္လို႔ အိႏၵိယပုဂၢလိကတီဗြီကေန ၂ဝ၁၅ ေဖေဖၚဝါရီလ ၂၇ ရက္ေန႔ေထာက္ျပခဲ့တယ္။ ကီလိုမီတာ ၃ဝဝဝ ရွည္တဲ့ Ladakh (လဒခ္) မွာရွိတဲ့ လမ္းေဖါက္ေနတာ ေႏွးလြန္းလို႔ NDTV ကေန ထုတ္လႊင္ခဲ့တာပါ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ဆီမွာေတာ့ မီဒီယာေတြအဖို႔မွာ အစိုးရကို ေထာက္ျပဖို႔ရာ လက္ေႏွးရံုသာမာ လက္တြန္႔လာေနၾကတာဟာ အလားအလာမေကာင္းတာကို ျပသေနတာျဖစ္တယ္။ 

စတီးဝဲလ္လမ္းမၾကီးဟာ စစ္တြင္းက စစ္ေရးအတြက္ေဖါက္လုပ္ခဲ့တာသာျဖစ္တယ္။ အခုေတာ့ လမ္းမၾကီးရ့ဲအစိတ္အပိုင္း အိႏၵိယ-ျမန္မာနယ္စပ္လမ္းကို တရုပ္ကေနေဖါက္မယ္တဲ့။ အိႏၵိယ ကလံုျခံဳေရးအျမင္တခုသာ ေဇာင္းေပးေနတံုးျဖစ္ေပမယ့္ တရုပ္ကလုပ္တာတိုင္းမွာ စီးပြါးေရး၊ ကုန္သြယ္ေရးနဲ႔ စစ္ေရးအျမင္ေတြ အားလံုးပါတယ္။ ျမန္မာစစ္အစိုးရဟာ စစ္အစိုးရ လက္ထက္ကတည္းက အခုထိၾကည့္တာက ကိုယ့္အာဏာတည္ျမဲေရးသက္သက္သာျဖစ္တယ္။ ေျပာေတာ့သာ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ တည္တံ့ခိုင္ျမဲေရးဆိုေနေပမဲ့ တိုင္းျပည္ရ့ဲလံုျခံဳေရးကို ေရာင္းစားရာက်တယ္။ ျမန္မာပိုင္ ဘဂၤလား ပင္လယ္ေအာ္ကေန ျမန္မာျပည္ေျမပံုကို ကန္႔လန္႔ျဖတ္ျပီး တရုပ္ျပည္ ယူနန္ထိေအာင္ ျဖတ္ေဖါက္ထားတဲ့ ဓါတ္ေငြ႔ ပိုက္လိုင္းၾကီး၊ ေဖါက္ေနတဲ့ ရထားလမ္းေတြ၊ ကားလမ္းေတြကလည္း ပင့္ကူအိမ္လို ျဖစ္ေနပါျပီ။ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုျခံဳေရးကို တကယ္ရင္ေလးမိပါတယ္။ 

ဇြဲမေလွ်ာ့တဲ့ပင့္ကူပံုျပင္ကို ကြ်န္ေတာ္တို႔လူၾကီးသူမေတြက ေျပာၾကတယ္။ သူမ်ားဆီမွာေျပာေလ့ရွိတဲ့ပံုျပင္ကေတာ့ The Greedy Spider ေလာဘၾကီးတဲ့ပင့္ကူတဲ့။ ကြ်န္ေတာ္တို႔မွာ ညံ့ဖ်င္းတဲ့စနစ္ေတြက ၾကာခဲ့ေလေတာ့ ပင့္ကူအိမ္မွာ ရစ္တြယ္ခံေနရပါပေကာလားဗ်ာ။ 

ေဒါက္တာတင့္ေဆြ
၁၈-၃-၂ဝ၁၅
၂၂-၆-၂ဝ၁၆

Comments

Popular posts from this blog

က်န္းမာျခင္းသည္ လာဘ္တပါး

တခုတ္တရ