ျမန္မာစာေပသမိုင္း
သမိုင္းကိုေရးမွာမဟုတ္ပါ။ အတိုခ်ဳပ္အထိလည္း မစံုပါ။ ေခတ္ၾကီးေတြေျပာင္းတာနဲ႔အမွ် ျမန္မာစာေပ တိုးတက္ စည္ပင္လာခဲ့တာကို ေျပာပါရေစ။ ေခတ္ၾကီး (၈) ေခတ္။
၁။ ပုဂံေခတ္
ျမေစတီေက်ာက္စာေခၚ ကူေျပာက္ၾကီးဘုရားေက်ာက္စာ။ ပုဂံျမိဳ႕ မဂၤလာေစတီေတာ္အနီးမွာရွိတဲ့ သွ်င္ဒိသာပါေမာကၡေက်ာက္စာ။
သိုကေလ။ ပုပၸါးနတ္ေတာင္၊ အေခါင္ျမင့္ဖ်ား စုံေတာျပား၌၊ နံ႔ရွားၾကုဳင္လြင့္ ခါတန္ပြင့္သည္၊ ေရႊႏွင့္ယုိးမွား ပန္းစံကား။
အနႏၲသူရိယ အျမက္ေျဖလကၤာ (ေခတ္ကာလကို အတည္ျပဳရန္လိုေသး)
သူတည္းတေယာက္၊ ေကာင္းဖို႔ေရာက္မူ၊ သူတေယာက္မွာ၊ ပ်က္လင့္ကာသာ၊ ဓမၼတာတည့္။
၂။ ပင္းယေခတ္
ျမင္စိုင္းငါးစီးရွင္ ကာခ်င္း
တာဝတိ ံသာ၊ နတ္ရြာေလာ၊ နတ္ရြာေလာ။ ဟုတ္တည္း ရွင္ခ်င္း ရွင္ခ်င္း။ ဟုတ္တည္း ေဆြရင္း ေဆြရင္း။ ဟုတ္တည္း သည္ရင္း သည္ရင္း။
စတုရဂၤဇလအမတ္ၾကီးေရးသားတဲ့ ရတု၊
ေရႊဘဝါးေတာ္ေအာက္ ကြ်ႏ္ုပ္၏ေလွ်ာက္ျဖင့္၊ မေလွ်ာက္ဝံ့ဝံ့ ေလွ်ာက္ဝံ့ဝံ့တည့္၊ ေၾကာက္ရြံ႕လ်က္ပင္၊ စက္ေရႊစင္ကို၊
၃။ အင္းဝေခတ္
ပ်ိဳ႕၊ လကၤာ၊ ရတု၊ ဧခ်င္း၊ ေမာ္ကြန္း၊ ေမတၲာစာ၊ ဂါထာေတြသီကံုးဖြဲ႔ဆိုခဲ့ၾကတယ္။ ေတာင္တြင္းၾကီးျမိဳ႕က ေပေလးပင္ ရွင္ေလးပါး၊ ရွင္ဥတၲမေက်ာ္၊ သွ်င္မဟာသီလဝံသ၊ ရွင္အုန္းညိဳ၊ ရွင္ေခမာ။
စက္ဆယ့္ႏွစ္လီ၊ ဒြဒသီတြင္၊ သံုးလီဥတု၊ လက္ဝဲလုသား၊ ရတုသာစြ၊ လမ႑လင္၊ သဘင္ဂိမွာန္၊ တာသၾကၤန္ဟု၊ ေလျပန္လြင့္ကူ၊ ဘံုသစ္ထူေသာ္၊ ပုဏၰဂူနတ္၊ ဖလ္ရဟတ္လည္း၊ သဟႆေရာင္၊ ျခည္တေထာင္ျဖင့္၊ ေျပာင္ေျပာင္ဝင္းထိန္၊ အာဏာရွိန္က၊ ျပင္းရွိန္နႏၲ၊ ဘုန္းစြမ္းျပက၊ ေလခေျမသက္၊ စ်ာန္ဝိတက္သို႔၊ သစ္ရြက္ေရာ္ရီ၊ ဣႏၵနီဝယ္၊ သိဂႌတဝက္၊ ဖက္၍ေဆးစံု၊ ခ်ယ္ေသာပံုသို႔၊ ရဂံုျမိဳင္တြင္း၊ ေတာလံုးလင္းသား၊ (ရွင္ဥတၲမေက်ာ္)
၄။ ေတာင္ငူေခတ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၅၂၇ - ၁၅၉၆)
ေတာင္ငူေခတ္တြင္ ျမန္မာကဗ်ာသည္ အေတာ္ပင္ အေျခခိုင္ခံ့ေနေပၿပီ။ ပုဂံေခတ္၊ ပင္းယေခတ္၊ အင္း၀ေခတ္တို႔မွ လက္ဆင့္ကမ္း သယ္ေဆာင္လာေသာ ျမန္မာကဗ်ာအင္အားစုသည္ အလြန္ႀကီးမားေသာ အေျခအေနသို႔ ေရာက္႐ွိေနသည္။
ေပၚထြန္းလာေသာ ကဗ်ာစာဆိုမ်ားမွာ ေလွာ္ကားသံုးေထာင္မွဴး၊ ႐ွင္ေထြးနာသိန္၊ ျပည္န၀ေဒးႀကီး၊ ရေ၀႐ွင္ေထြး၊ နတ္သွ်င္ေနာင္၊ မင္းေဇယ်ရႏၱမိတ္၊ ႐ွင္သံခိုတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ၎တို႔ဖြဲ႕ဆိုေရးသားခဲ့ၾကေသာ ကဗ်ာလကၤာစာေပမ်ား မွာ ေလွာ္ကားသံုးေထာင္မွဴး၏ မင္းတရားေ႐ႊထီးဧခ်င္း၊ မင္းတရားေ႐ႊထီးနားေတာ္သြင္း၊ ႐ွင္ေထြးနာသိန္၏ အင္း၀ၿမိဳ႕သို႔ တမ္းတရတုပုိဒ္စံု၊ ျပည္န၀ေဒးႀကီး၏ မိုးဖြဲ႕၊ ေတာဖြဲ႕၊ ပန္းဖြဲ႕၊ ျပည္ဖြဲ႕၊ နန္းဖြဲ႕၊ စစ္ခ်ီေမာင္ဖြဲ႕၊ ဘုရားတိုင္မယ္ဖြဲ႕၊ ေမာင္ဖြဲ႕၊ အေမးအေျဖရတု၊ ေက်းေစရတု၊ သိၾကားတုိင္ရတု၊ ဘုရင့္ႏွမေတာ္ဧခ်င္းေခၚ ယိုးဒယားမိဘုရားဧခ်င္း၊ မင္းတရားမယ္ေတာ္ဧခ်င္း၊ ဆင္ျဖဴ႐ွင္မယ္ဧခ်င္း၊ မေနာ္ဟရီပ်ိဳ႕၊ ႐ွင္ေ၀႐ွင္ေထြး၏ အဏ္ခ်င္း၊ နတ္သွ်င္ေနာင္၏ ဘုရားတုိင္မယ္ဘြဲ႕ရတု၊ ဘုရားတုိင္ ေမာင္ဘြဲ႕ရတု၊ ေက်းေစရတု၊ ရာဇဓါတုကလ်ာဘြဲ႕ ရတု၊ သစၥာတိုင္မယ္ဘြဲ႕ ရတု၊ ေဆာင္းရာသီ မယ္ဘြဲ႕ရတု၊ မင္းေဇယ် ရႏၱမိတ္၏ ဥေတနသာခ်င္း၊ ပဋာစာရီသာခ်င္း၊ စိဥၨမာဏ၀ိကာသာခ်င္း၊ မင္းရဲနရာဧခ်င္း၊ ႐ွင္သံခို၏ မင္းရဲဒိဗၺဧခ်င္း စသည့္ ျမန္မာ ဂႏၱ၀င္ကဗ်ာမ်ားျဖစ္သည္။
အင္း၀ေခတ္တြင္ ရဟန္းစာဆိုေပါမ်ား၍ ေတာင္ငူေခတ္တြင္ လူပုဂၢိဳလ္စာဆိုမ်ားျပားသည္။ နဝေဒး၊ နတ္သွ်င္ေနာင္ ရတုမ်ား၊ ရေဝရွင္ေထြး။ မင္းေဇယ်နႏၵမိတ္၊ ဗညားဒလ၊ မဟာပညာေက်ာ္ စသည္။
ေပၚေႏြလလွ်င္ ေတာင္ကခ်ိမ့္ျမဴး မင္းလြင္ဦးနွင့္၊ ပ်ံ႕ပ်ဴးခ်ဳပ္ဆုိင္း မုန္တုိင္းဆင္လုိ၊ တိမ္ညဳိမႈိင္းထပ္ ပ်ပ္လ်က္ျပကာ၊ စိမ္းဝါ မုိးပန္း၊ ေထြေထြမႊန္းက၊ ေရသြန္းသာၾကည္ ေပ်ာ္ရမည္ကို၊ ျမရည္သက္မွတ္၊ ေရာက္ခဲလတ္ဟု၊ ခ်စ္ထြတ္တင္သည္၊ ျပာစင္မြန္လတ္၊ ျဖဴ၀င္းမြတ္လွ်င္၊ ၾကာညြတ္ဖေယာင္း၊ ေနရွိန္ေျပာင္းသုိ႔၊ ဆင့္ေလာင္းေလာင္း၀ွန္ ရွိလိမ့္ဟန္ကုိ၊ တိမ္စြန္ေလလွ်င္ ဖူးေရာက္ခ်င္သည္၊ ငွက္သြင္ပ်ံၾကြ မတတ္ေသာဝ္။ (နတ္သွ်င္ေနာင္)
၅။ ေညာင္ရမ္းေခတ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၅၉၇ - ၁၇၅၁)
ထင္႐ွားေသာ စာဆိုတို႔မွာ ႐ွင္ကရ၀ိက၊ ၀န္ႀကီးပေဒသရာဇာ၊ ဦးေအာင္ႀကီး၊ ဟံသာ၀တီေရာက္ မင္းတို႔ျဖစ္သည္။ ႐ွင္ကရ၀ိက၏ မင္းလွယဥ္ႏုပ်ိဳ႕၊ မဏိကက္ပ်ိဳ႕၊ ေက်းဇူးေတာ္ပ်ိဳ႕၊ ကုမၼာဘယပ်ိဳ႕၊ ဆႏၵပ်ိဳ႕၊ ႏုေမာလကၤာပ်ိဳ႕၊ ၾကာနတ္ေကသာပ်ိဳ႕၊ မေနာ္ပ်ိဳ႕သစ္၊ သမုဒၵေဃာပ်ိဳ႕၊ ယိုးဒယားသံေရာက္ပ်ိဳ႕၊ မေနာ္ပ်ိဳ႕၊ ထိပ္ဦးတင္ဧခ်င္း၊ ထိပ္ဦးေနဧခ်င္း၊ ထိပ္ပန္းဧခ်င္း၊ စကုမင္းဧခ်င္း၊ ထိပ္ဦးေနဧခ်င္း၊ ထိပ္ပန္းဧခ်င္း၊ စကုမင္းဧခ်င္း၊ စလင္းမင္းဧခ်င္း၊ စႏၵာသီရိပ်ိဳ႕၊ ႏုအူပ်ိဳ႕၊ ၾကာနတ္ေကသာပ်ိဳ႕၊ မဟာပတိပ်ိဳ႕၊ ၃၇မင္းဧခ်င္း၊ တ်ာဖြဲ႕မ်ား၊ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕သီခ်င္းခံ သီခ်င္းႀကီးမ်ား၊ ဇာတ္ခ်င္းမ်ား၊ ဦးေအာင္ႀကီး၏ အင္း၀ၿမိဳ႕ဖြဲ႕၊ ၁၂ ရာသီ လူတားကဗ်ာမ်ား၊ ဟံသာ၀တီေရာက္ မင္း၏ ပုဂၢိဳလ္ေျခာက္မည္အစခ်ီသံုးခ်က္ညီပိုဒ္ စံု၊ ကုဇၨတိပလုဇၨတီတိေလာေကာ၊ သေဘာနိယံ၊ ေလာကစံႏွင့္အစခ်ီ အင္း၀ပ်က္တမ္းခ်င္းတုိ႔ကို ေရးသားဖြဲ႕ဆိုခဲ့ၾကသည္။
စကားေျပထြန္းကာလာ။ ေတာင္ဖီလာဆရာေတာ္အပါအဝင္ ေက်ာ္ၾကီးေလးဆူ။ ဦးကုလား မဟာရာဇဝင္ၾကီး၊ ဝန္ၾကီးပေဒသရာဇာ ပ်ိဳ႕၊ တ်ာခ်င္း၊ ျပဇာတ္၊ သီခ်င္းၾကီး၊ သီခ်င္းခံ၊ နတ္သံ။
တေယာက္ခ်င္းသည္ ထမင္းခူးေသာ္ တဆုပ္ကယ္ေန႔တိုင္း၊ လမိုင္းရွိပူေဇာ္၊ ေသြးေသာက္ကယ္ေခၚ၊ အေဖာ္ေပါင္းညွိ၊ ငံု႔ကာငံု႔ကာ၊ ဝပ္၍သာ၊ ဆုပ္ကာေလြးလိုက္ဖိသည္ႏွင့္ေလး။ ။ စာမိစားရာ ဝမ္းမွာက်င့္ေတာ့သည္၊ ပိန္းေကာေလွသူၾကီးမွာ ခ်မ္းသာျမင့္ေတာ့သည္ (ဝန္ၾကီးပေဒသရာဇာ)
၆။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ (ခရစ္ ၁၇၅၂ - ၁၈၈၅)
ကုန္းေဘာင္ေခတ္တြင္ စိႏၱေက်ာ္သူဦးၾသ၊ လက္၀ဲသုႏၵရ၊ ေ႐ႊေတာ္နႏၵသူ၊ ဦးေဖ်ာ္၊ မိဘုရားႀကီး ႐ွင္မင္း၊ အတြင္း၀န္ ဦးညိဳ၊ တြင္းသင္းတုိက္၀န္ မဟာစည္သူ၊ ဦးတိုး၊ ဦးယာ၊ မယ္ေခြ၊ ၾကည့္ကန္႐ွင္ႀကီး၊ ၀က္မစြတ္န၀ေဒး၊ ဦးေအာင္ၿဖိဳး၊ ဦးေရာက္ႀကီး၊ ဘိုးသူေတာ္ဦးမင္း၊ လူဦးမင္း၊ ဦး႐ႊန္း၊ ဦးၾကင္ဥ၊ ဦးေ႐ႊျခည္၊ လႈိင္ထိပ္ေခါင္တင္၊ စေလဦးပုည၊ ကင္း၀န္မင္းႀကီး၊ မန္လည္ဆရာေတာ္၊ လယ္တီဆရာေတာ္ စေသာ စာဆိုေက်ာ္မ်ားထြန္းကားေပၚေပါက္ခဲ့ေလသည္။
အတုလဆရာေတာ္၊ ဧခ်င္းဆရာဦးေဖ်ာ္၊ စိႏၲေက်ာ္သူဦးၾသ (ကဝိလကၡဏသတ္ပံု)၊ လက္ဝဲသုႏၵရဦးျမစံ၊ ေရႊေတာင္နႏၵသူ၊ ေရႊေတာင္နႏၵမိတ္၊ ငစဥ့္ကူးမင္း၊ တြင္းသင္းတိုက္ဝန္မဟာစည္သူ စသည္။
ေတးထပ္နဲ႔ ေလးဆစ္ ေပၚလာတယ္။ ဓမၼသတ္က်မ္းေပၚလာတယ္။ ဝတၳဳ (ရတနာ့ေၾကးမံု) အေရးအသား ေပၚလာတယ္။
ျပဇာတ္အရွည္ အတိုေတြေပၚလာတယ္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေနာက္ပိုင္းမွာ ႏိုင္ငံျခားဆက္ဆံေရးေတြျဖစ္ထြန္းလာလို႔ စာေပအေရးအသားမွာ ဝင္ေရာက္လာတယ္။ ျမဝတီဦးစက ယိုးဒယားသီခ်င္းေတြေရးတယ္။ ကင္းဝန္မင္းၾကီး၊ စေလဦးပုည၊ ဦးၾကင္ဥ၊ ဦးတိုး၊ ဝက္မစြပ္ျမိဳ႕စား နဝေဒး၊ မင္းပူး၊ ေမာင္းေထာင္၊ မံုေရြး၊ မန္လည္၊ က်ည္းကန္ရွင္ၾကီး၊ လယ္တီဆရာေတာ္ေတြေပၚထြန္းလာတယ္။ အေနာက္နန္းမေတာ္မျမေလး၊ လိႈင္ထိပ္ေခါင္တင္ စသည္။
လြမ္းမေျပ၊ မန္းေျမတမိေတာ့၊ ကမ္းေျခမွာ စမ္းေရက်တယ္ႏွင့္ ဖ်န္းေလက တသုန္သုန္။ (ဦးၾကင္ဥ)
သည္ေဆာင္းေဟမန္ ေျမာက္ျပန္ေလညွင္း ေဆာ္တယ္ကို၊ နတ္ေတာ္ျပာသို ခြာညိဳတည့္ ႏွင္းဖံုဖံု (ျမဝတီဦးစ)
၇။ ကိုလိုနီေခတ္ႏွင့္ လြတ္လပ္ေရးရခါစေခတ္
သူရိယသတင္းစာထြက္လာတယ္။ ဇာတိမာန္ ဇာတိေသြး အေရးအသားေတြထြန္းကားလာတယ္။ စာရိတၲျမွင့္တင္ေရး အေရးအသားေတြေရးသားၾကတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသုေတသနအသင္းၾကီးျဖစ္လာတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာျပန္႔ပြါးေရးအသင္းၾကီးျဖစ္လာတယ္။ ဂႏၳေလာက စာေစာင္ ထုတ္တယ္။ သိပၸံေမာင္ဝ၊ ဦးေအးေမာင္၊ ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသုဝဏ္၊ ကုသ။ ေတာ္စိန္ခို၊ ဦးေဖေမာင္တင္၊ စတဲ့ စာေရးဆရာ ကဗ်ာဆရာေတြ ျမန္မာပညာရွင္ေတြေပၚထြက္လာတယ္။
ခ်စ္စနိုးရယ္နဲ႔၊ ျမစ္႐ိုးက အျပာျခယ္ကို ပ်ိဳနွယ္ လိုက္ေလမလား။
ပြင့္ဖူးတေဝေဝနဲ႔ ဒီေခ်ာင္းေရ ေဗဒါလမ္း၊ မယ့္လမ္းပါလား။ (ေဇာ္ဂ်ီ)
နဝါးနီစာအုပ္အသင္းေပၚေပါက္လာတယ္။ ၁၃၀၆ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁ ရက္ေန႔မွာ ပဌမဆံုး စာဆိုေတာ္ေန႔ သတ္မွတ္တယ္။ ဘာသာျပန္စာအုပ္ေတြစတင္ထုတ္ေဝတယ္။ ဂ်ိမ္းလွေက်ာ္ရဲ႕ ေမာင္ရင္ေမာင္ မမယ္မဝတၳဳ၊ ခ်ဥ္ေပါင္ရြက္သည္ေမာင္မိႈင္းဝတၳဳ၊ စပယ္ပင္ဝတၳဳ၊ လယ္တီပ႑ိတဦးေမာင္ၾကီး ရာဇဝင္ေတာ္ၾကီး။ မဂၢဇင္းေတြ ဂ်ာနယ္ေတြ ထြက္တယ္။
နဂါးနီအသင္းၾကီး ပ်က္စီးတယ္။ ၁၉၄၇ မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဘာသာျပန္စာေပအသင္းၾကီး (စာေပဗိမာန္) တည္ေထာင္တယ္။
စာေပဗိမာန္ဆုခ်ီးျမွင့္တယ္။ လူထုသိပၸံက်မ္းေတြနဲ႔ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္းေတြျပဳစုထုတ္ေဝတယ္။
၁၉၅၆ ခုႏွစ္မွာ ဆ႒သံဂါယနာ တင္ေတာ္မူခဲ့ၾကတယ္။ ပါဠိ-ျမန္မာစာအုပ္ေတြရိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေဝခဲ့တာမွာ ျမန္မာစာသတ္ပံုေတြကို အမွန္ဆံုးေရးသားခဲ့ပါတယ္။
ရဟန္းတို႔ ဘုရားေလာင္းသည္ မယ္ေတာ္ဝမ္းမွ ထြက္ေျမာက္လာေသာအခါ အေအးတခု အေႏြးတခုအားျဖင့္ ေရအယဥ္ ႏွစ္ခုတို႔သည္ ေကာင္းကင္မွ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာကုန္၏။ (ဓမၼေစတီေတာ္၊ သုတ္မဟာဝါပါဠိေတာ္ ျမန္မာျပန္)
၈။ စစ္အာဏာသိမ္းျပီးေခတ္
ပညာေရးကို အားမေပးတဲ့အျပင္ ဖ်က္ဆီးခဲ့တယ္။ ျမန္မာစာလံုးေပါင္းသတ္ပံုက်မ္းကို အသစ္ထုတ္ျပီ။ တ ကို တစ္ လုပ္ေစတာအပါအဝင္ သတ္ပံုေတြကို ေဖၚျမဴလာခ်ေရးနည္းလုပ္လာတယ္။
ေနာက္ထပ္စစ္အာဏာသိမ္းေတာ့ အဲဒီအသစ္ဆိုတာကို ဥပေဒကဲ့သို႔အာဏာတည္ေသာအမိန္႔နဲ႔က်င့္သံုးလာတယ္။ အရင္ေခတ္ ၇ ေခတ္က ေရးသားထားခဲ့တာေတြကို သတ္ပံုသစ္ေနနဲ႔ျပင္ျပီး ၁၉၈၇-၁၉၉၁ မွာ ထုတ္တယ္။
ဒီမိုကေရစီတပိုင္းအစိုးရ လက္ထက္ကစျပီး အြန္္လိုင္းစာအုပ္ေတြ ေပၚလာတယ္။ သတ္ပံုမွန္ေတြကို ေပၚလစီအရ ခ်ထားတဲ့သတ္ပံုေတြနဲ႔ ျပင္ရိုက္ျပီးတင္ထားၾကတယ္။ ေနာက္မွစာသင္ယူသူေတြက အဲတာတခုတည္းသာ အမွန္လို႔ ထင္ကုန္ၾကတယ္။
ျမန္မာစာကို တန္ဖိုးထားျပီး သတ္ပံုကိုမွန္မွန္ကန္ကန္ေရးသားတဲ့ နဝမေခတ္ကိုေမွ်ာ္မွန္းခ်င္ပါတယ္။ စာေပရိပ္ျမံဳၾကီးတခု ေပၚေပါက္လာပါေစသတည္း။
ေဒါက္တာတင့္ေဆြ
၇-၁၁-၂၀၁၈
၁။ ပုဂံေခတ္
ျမေစတီေက်ာက္စာေခၚ ကူေျပာက္ၾကီးဘုရားေက်ာက္စာ။ ပုဂံျမိဳ႕ မဂၤလာေစတီေတာ္အနီးမွာရွိတဲ့ သွ်င္ဒိသာပါေမာကၡေက်ာက္စာ။
သိုကေလ။ ပုပၸါးနတ္ေတာင္၊ အေခါင္ျမင့္ဖ်ား စုံေတာျပား၌၊ နံ႔ရွားၾကုဳင္လြင့္ ခါတန္ပြင့္သည္၊ ေရႊႏွင့္ယုိးမွား ပန္းစံကား။
အနႏၲသူရိယ အျမက္ေျဖလကၤာ (ေခတ္ကာလကို အတည္ျပဳရန္လိုေသး)
သူတည္းတေယာက္၊ ေကာင္းဖို႔ေရာက္မူ၊ သူတေယာက္မွာ၊ ပ်က္လင့္ကာသာ၊ ဓမၼတာတည့္။
၂။ ပင္းယေခတ္
ျမင္စိုင္းငါးစီးရွင္ ကာခ်င္း
တာဝတိ ံသာ၊ နတ္ရြာေလာ၊ နတ္ရြာေလာ။ ဟုတ္တည္း ရွင္ခ်င္း ရွင္ခ်င္း။ ဟုတ္တည္း ေဆြရင္း ေဆြရင္း။ ဟုတ္တည္း သည္ရင္း သည္ရင္း။
စတုရဂၤဇလအမတ္ၾကီးေရးသားတဲ့ ရတု၊
ေရႊဘဝါးေတာ္ေအာက္ ကြ်ႏ္ုပ္၏ေလွ်ာက္ျဖင့္၊ မေလွ်ာက္ဝံ့ဝံ့ ေလွ်ာက္ဝံ့ဝံ့တည့္၊ ေၾကာက္ရြံ႕လ်က္ပင္၊ စက္ေရႊစင္ကို၊
၃။ အင္းဝေခတ္
ပ်ိဳ႕၊ လကၤာ၊ ရတု၊ ဧခ်င္း၊ ေမာ္ကြန္း၊ ေမတၲာစာ၊ ဂါထာေတြသီကံုးဖြဲ႔ဆိုခဲ့ၾကတယ္။ ေတာင္တြင္းၾကီးျမိဳ႕က ေပေလးပင္ ရွင္ေလးပါး၊ ရွင္ဥတၲမေက်ာ္၊ သွ်င္မဟာသီလဝံသ၊ ရွင္အုန္းညိဳ၊ ရွင္ေခမာ။
စက္ဆယ့္ႏွစ္လီ၊ ဒြဒသီတြင္၊ သံုးလီဥတု၊ လက္ဝဲလုသား၊ ရတုသာစြ၊ လမ႑လင္၊ သဘင္ဂိမွာန္၊ တာသၾကၤန္ဟု၊ ေလျပန္လြင့္ကူ၊ ဘံုသစ္ထူေသာ္၊ ပုဏၰဂူနတ္၊ ဖလ္ရဟတ္လည္း၊ သဟႆေရာင္၊ ျခည္တေထာင္ျဖင့္၊ ေျပာင္ေျပာင္ဝင္းထိန္၊ အာဏာရွိန္က၊ ျပင္းရွိန္နႏၲ၊ ဘုန္းစြမ္းျပက၊ ေလခေျမသက္၊ စ်ာန္ဝိတက္သို႔၊ သစ္ရြက္ေရာ္ရီ၊ ဣႏၵနီဝယ္၊ သိဂႌတဝက္၊ ဖက္၍ေဆးစံု၊ ခ်ယ္ေသာပံုသို႔၊ ရဂံုျမိဳင္တြင္း၊ ေတာလံုးလင္းသား၊ (ရွင္ဥတၲမေက်ာ္)
၄။ ေတာင္ငူေခတ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၅၂၇ - ၁၅၉၆)
ေတာင္ငူေခတ္တြင္ ျမန္မာကဗ်ာသည္ အေတာ္ပင္ အေျခခိုင္ခံ့ေနေပၿပီ။ ပုဂံေခတ္၊ ပင္းယေခတ္၊ အင္း၀ေခတ္တို႔မွ လက္ဆင့္ကမ္း သယ္ေဆာင္လာေသာ ျမန္မာကဗ်ာအင္အားစုသည္ အလြန္ႀကီးမားေသာ အေျခအေနသို႔ ေရာက္႐ွိေနသည္။
ေပၚထြန္းလာေသာ ကဗ်ာစာဆိုမ်ားမွာ ေလွာ္ကားသံုးေထာင္မွဴး၊ ႐ွင္ေထြးနာသိန္၊ ျပည္န၀ေဒးႀကီး၊ ရေ၀႐ွင္ေထြး၊ နတ္သွ်င္ေနာင္၊ မင္းေဇယ်ရႏၱမိတ္၊ ႐ွင္သံခိုတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ၎တို႔ဖြဲ႕ဆိုေရးသားခဲ့ၾကေသာ ကဗ်ာလကၤာစာေပမ်ား မွာ ေလွာ္ကားသံုးေထာင္မွဴး၏ မင္းတရားေ႐ႊထီးဧခ်င္း၊ မင္းတရားေ႐ႊထီးနားေတာ္သြင္း၊ ႐ွင္ေထြးနာသိန္၏ အင္း၀ၿမိဳ႕သို႔ တမ္းတရတုပုိဒ္စံု၊ ျပည္န၀ေဒးႀကီး၏ မိုးဖြဲ႕၊ ေတာဖြဲ႕၊ ပန္းဖြဲ႕၊ ျပည္ဖြဲ႕၊ နန္းဖြဲ႕၊ စစ္ခ်ီေမာင္ဖြဲ႕၊ ဘုရားတိုင္မယ္ဖြဲ႕၊ ေမာင္ဖြဲ႕၊ အေမးအေျဖရတု၊ ေက်းေစရတု၊ သိၾကားတုိင္ရတု၊ ဘုရင့္ႏွမေတာ္ဧခ်င္းေခၚ ယိုးဒယားမိဘုရားဧခ်င္း၊ မင္းတရားမယ္ေတာ္ဧခ်င္း၊ ဆင္ျဖဴ႐ွင္မယ္ဧခ်င္း၊ မေနာ္ဟရီပ်ိဳ႕၊ ႐ွင္ေ၀႐ွင္ေထြး၏ အဏ္ခ်င္း၊ နတ္သွ်င္ေနာင္၏ ဘုရားတုိင္မယ္ဘြဲ႕ရတု၊ ဘုရားတုိင္ ေမာင္ဘြဲ႕ရတု၊ ေက်းေစရတု၊ ရာဇဓါတုကလ်ာဘြဲ႕ ရတု၊ သစၥာတိုင္မယ္ဘြဲ႕ ရတု၊ ေဆာင္းရာသီ မယ္ဘြဲ႕ရတု၊ မင္းေဇယ် ရႏၱမိတ္၏ ဥေတနသာခ်င္း၊ ပဋာစာရီသာခ်င္း၊ စိဥၨမာဏ၀ိကာသာခ်င္း၊ မင္းရဲနရာဧခ်င္း၊ ႐ွင္သံခို၏ မင္းရဲဒိဗၺဧခ်င္း စသည့္ ျမန္မာ ဂႏၱ၀င္ကဗ်ာမ်ားျဖစ္သည္။
အင္း၀ေခတ္တြင္ ရဟန္းစာဆိုေပါမ်ား၍ ေတာင္ငူေခတ္တြင္ လူပုဂၢိဳလ္စာဆိုမ်ားျပားသည္။ နဝေဒး၊ နတ္သွ်င္ေနာင္ ရတုမ်ား၊ ရေဝရွင္ေထြး။ မင္းေဇယ်နႏၵမိတ္၊ ဗညားဒလ၊ မဟာပညာေက်ာ္ စသည္။
ေပၚေႏြလလွ်င္ ေတာင္ကခ်ိမ့္ျမဴး မင္းလြင္ဦးနွင့္၊ ပ်ံ႕ပ်ဴးခ်ဳပ္ဆုိင္း မုန္တုိင္းဆင္လုိ၊ တိမ္ညဳိမႈိင္းထပ္ ပ်ပ္လ်က္ျပကာ၊ စိမ္းဝါ မုိးပန္း၊ ေထြေထြမႊန္းက၊ ေရသြန္းသာၾကည္ ေပ်ာ္ရမည္ကို၊ ျမရည္သက္မွတ္၊ ေရာက္ခဲလတ္ဟု၊ ခ်စ္ထြတ္တင္သည္၊ ျပာစင္မြန္လတ္၊ ျဖဴ၀င္းမြတ္လွ်င္၊ ၾကာညြတ္ဖေယာင္း၊ ေနရွိန္ေျပာင္းသုိ႔၊ ဆင့္ေလာင္းေလာင္း၀ွန္ ရွိလိမ့္ဟန္ကုိ၊ တိမ္စြန္ေလလွ်င္ ဖူးေရာက္ခ်င္သည္၊ ငွက္သြင္ပ်ံၾကြ မတတ္ေသာဝ္။ (နတ္သွ်င္ေနာင္)
၅။ ေညာင္ရမ္းေခတ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၅၉၇ - ၁၇၅၁)
ထင္႐ွားေသာ စာဆိုတို႔မွာ ႐ွင္ကရ၀ိက၊ ၀န္ႀကီးပေဒသရာဇာ၊ ဦးေအာင္ႀကီး၊ ဟံသာ၀တီေရာက္ မင္းတို႔ျဖစ္သည္။ ႐ွင္ကရ၀ိက၏ မင္းလွယဥ္ႏုပ်ိဳ႕၊ မဏိကက္ပ်ိဳ႕၊ ေက်းဇူးေတာ္ပ်ိဳ႕၊ ကုမၼာဘယပ်ိဳ႕၊ ဆႏၵပ်ိဳ႕၊ ႏုေမာလကၤာပ်ိဳ႕၊ ၾကာနတ္ေကသာပ်ိဳ႕၊ မေနာ္ပ်ိဳ႕သစ္၊ သမုဒၵေဃာပ်ိဳ႕၊ ယိုးဒယားသံေရာက္ပ်ိဳ႕၊ မေနာ္ပ်ိဳ႕၊ ထိပ္ဦးတင္ဧခ်င္း၊ ထိပ္ဦးေနဧခ်င္း၊ ထိပ္ပန္းဧခ်င္း၊ စကုမင္းဧခ်င္း၊ ထိပ္ဦးေနဧခ်င္း၊ ထိပ္ပန္းဧခ်င္း၊ စကုမင္းဧခ်င္း၊ စလင္းမင္းဧခ်င္း၊ စႏၵာသီရိပ်ိဳ႕၊ ႏုအူပ်ိဳ႕၊ ၾကာနတ္ေကသာပ်ိဳ႕၊ မဟာပတိပ်ိဳ႕၊ ၃၇မင္းဧခ်င္း၊ တ်ာဖြဲ႕မ်ား၊ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕သီခ်င္းခံ သီခ်င္းႀကီးမ်ား၊ ဇာတ္ခ်င္းမ်ား၊ ဦးေအာင္ႀကီး၏ အင္း၀ၿမိဳ႕ဖြဲ႕၊ ၁၂ ရာသီ လူတားကဗ်ာမ်ား၊ ဟံသာ၀တီေရာက္ မင္း၏ ပုဂၢိဳလ္ေျခာက္မည္အစခ်ီသံုးခ်က္ညီပိုဒ္ စံု၊ ကုဇၨတိပလုဇၨတီတိေလာေကာ၊ သေဘာနိယံ၊ ေလာကစံႏွင့္အစခ်ီ အင္း၀ပ်က္တမ္းခ်င္းတုိ႔ကို ေရးသားဖြဲ႕ဆိုခဲ့ၾကသည္။
စကားေျပထြန္းကာလာ။ ေတာင္ဖီလာဆရာေတာ္အပါအဝင္ ေက်ာ္ၾကီးေလးဆူ။ ဦးကုလား မဟာရာဇဝင္ၾကီး၊ ဝန္ၾကီးပေဒသရာဇာ ပ်ိဳ႕၊ တ်ာခ်င္း၊ ျပဇာတ္၊ သီခ်င္းၾကီး၊ သီခ်င္းခံ၊ နတ္သံ။
တေယာက္ခ်င္းသည္ ထမင္းခူးေသာ္ တဆုပ္ကယ္ေန႔တိုင္း၊ လမိုင္းရွိပူေဇာ္၊ ေသြးေသာက္ကယ္ေခၚ၊ အေဖာ္ေပါင္းညွိ၊ ငံု႔ကာငံု႔ကာ၊ ဝပ္၍သာ၊ ဆုပ္ကာေလြးလိုက္ဖိသည္ႏွင့္ေလး။ ။ စာမိစားရာ ဝမ္းမွာက်င့္ေတာ့သည္၊ ပိန္းေကာေလွသူၾကီးမွာ ခ်မ္းသာျမင့္ေတာ့သည္ (ဝန္ၾကီးပေဒသရာဇာ)
၆။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ (ခရစ္ ၁၇၅၂ - ၁၈၈၅)
ကုန္းေဘာင္ေခတ္တြင္ စိႏၱေက်ာ္သူဦးၾသ၊ လက္၀ဲသုႏၵရ၊ ေ႐ႊေတာ္နႏၵသူ၊ ဦးေဖ်ာ္၊ မိဘုရားႀကီး ႐ွင္မင္း၊ အတြင္း၀န္ ဦးညိဳ၊ တြင္းသင္းတုိက္၀န္ မဟာစည္သူ၊ ဦးတိုး၊ ဦးယာ၊ မယ္ေခြ၊ ၾကည့္ကန္႐ွင္ႀကီး၊ ၀က္မစြတ္န၀ေဒး၊ ဦးေအာင္ၿဖိဳး၊ ဦးေရာက္ႀကီး၊ ဘိုးသူေတာ္ဦးမင္း၊ လူဦးမင္း၊ ဦး႐ႊန္း၊ ဦးၾကင္ဥ၊ ဦးေ႐ႊျခည္၊ လႈိင္ထိပ္ေခါင္တင္၊ စေလဦးပုည၊ ကင္း၀န္မင္းႀကီး၊ မန္လည္ဆရာေတာ္၊ လယ္တီဆရာေတာ္ စေသာ စာဆိုေက်ာ္မ်ားထြန္းကားေပၚေပါက္ခဲ့ေလသည္။
အတုလဆရာေတာ္၊ ဧခ်င္းဆရာဦးေဖ်ာ္၊ စိႏၲေက်ာ္သူဦးၾသ (ကဝိလကၡဏသတ္ပံု)၊ လက္ဝဲသုႏၵရဦးျမစံ၊ ေရႊေတာင္နႏၵသူ၊ ေရႊေတာင္နႏၵမိတ္၊ ငစဥ့္ကူးမင္း၊ တြင္းသင္းတိုက္ဝန္မဟာစည္သူ စသည္။
ေတးထပ္နဲ႔ ေလးဆစ္ ေပၚလာတယ္။ ဓမၼသတ္က်မ္းေပၚလာတယ္။ ဝတၳဳ (ရတနာ့ေၾကးမံု) အေရးအသား ေပၚလာတယ္။
ျပဇာတ္အရွည္ အတိုေတြေပၚလာတယ္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေနာက္ပိုင္းမွာ ႏိုင္ငံျခားဆက္ဆံေရးေတြျဖစ္ထြန္းလာလို႔ စာေပအေရးအသားမွာ ဝင္ေရာက္လာတယ္။ ျမဝတီဦးစက ယိုးဒယားသီခ်င္းေတြေရးတယ္။ ကင္းဝန္မင္းၾကီး၊ စေလဦးပုည၊ ဦးၾကင္ဥ၊ ဦးတိုး၊ ဝက္မစြပ္ျမိဳ႕စား နဝေဒး၊ မင္းပူး၊ ေမာင္းေထာင္၊ မံုေရြး၊ မန္လည္၊ က်ည္းကန္ရွင္ၾကီး၊ လယ္တီဆရာေတာ္ေတြေပၚထြန္းလာတယ္။ အေနာက္နန္းမေတာ္မျမေလး၊ လိႈင္ထိပ္ေခါင္တင္ စသည္။
လြမ္းမေျပ၊ မန္းေျမတမိေတာ့၊ ကမ္းေျခမွာ စမ္းေရက်တယ္ႏွင့္ ဖ်န္းေလက တသုန္သုန္။ (ဦးၾကင္ဥ)
သည္ေဆာင္းေဟမန္ ေျမာက္ျပန္ေလညွင္း ေဆာ္တယ္ကို၊ နတ္ေတာ္ျပာသို ခြာညိဳတည့္ ႏွင္းဖံုဖံု (ျမဝတီဦးစ)
၇။ ကိုလိုနီေခတ္ႏွင့္ လြတ္လပ္ေရးရခါစေခတ္
သူရိယသတင္းစာထြက္လာတယ္။ ဇာတိမာန္ ဇာတိေသြး အေရးအသားေတြထြန္းကားလာတယ္။ စာရိတၲျမွင့္တင္ေရး အေရးအသားေတြေရးသားၾကတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသုေတသနအသင္းၾကီးျဖစ္လာတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာျပန္႔ပြါးေရးအသင္းၾကီးျဖစ္လာတယ္။ ဂႏၳေလာက စာေစာင္ ထုတ္တယ္။ သိပၸံေမာင္ဝ၊ ဦးေအးေမာင္၊ ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသုဝဏ္၊ ကုသ။ ေတာ္စိန္ခို၊ ဦးေဖေမာင္တင္၊ စတဲ့ စာေရးဆရာ ကဗ်ာဆရာေတြ ျမန္မာပညာရွင္ေတြေပၚထြက္လာတယ္။
ခ်စ္စနိုးရယ္နဲ႔၊ ျမစ္႐ိုးက အျပာျခယ္ကို ပ်ိဳနွယ္ လိုက္ေလမလား။
ပြင့္ဖူးတေဝေဝနဲ႔ ဒီေခ်ာင္းေရ ေဗဒါလမ္း၊ မယ့္လမ္းပါလား။ (ေဇာ္ဂ်ီ)
နဝါးနီစာအုပ္အသင္းေပၚေပါက္လာတယ္။ ၁၃၀၆ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁ ရက္ေန႔မွာ ပဌမဆံုး စာဆိုေတာ္ေန႔ သတ္မွတ္တယ္။ ဘာသာျပန္စာအုပ္ေတြစတင္ထုတ္ေဝတယ္။ ဂ်ိမ္းလွေက်ာ္ရဲ႕ ေမာင္ရင္ေမာင္ မမယ္မဝတၳဳ၊ ခ်ဥ္ေပါင္ရြက္သည္ေမာင္မိႈင္းဝတၳဳ၊ စပယ္ပင္ဝတၳဳ၊ လယ္တီပ႑ိတဦးေမာင္ၾကီး ရာဇဝင္ေတာ္ၾကီး။ မဂၢဇင္းေတြ ဂ်ာနယ္ေတြ ထြက္တယ္။
နဂါးနီအသင္းၾကီး ပ်က္စီးတယ္။ ၁၉၄၇ မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဘာသာျပန္စာေပအသင္းၾကီး (စာေပဗိမာန္) တည္ေထာင္တယ္။
စာေပဗိမာန္ဆုခ်ီးျမွင့္တယ္။ လူထုသိပၸံက်မ္းေတြနဲ႔ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္းေတြျပဳစုထုတ္ေဝတယ္။
၁၉၅၆ ခုႏွစ္မွာ ဆ႒သံဂါယနာ တင္ေတာ္မူခဲ့ၾကတယ္။ ပါဠိ-ျမန္မာစာအုပ္ေတြရိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေဝခဲ့တာမွာ ျမန္မာစာသတ္ပံုေတြကို အမွန္ဆံုးေရးသားခဲ့ပါတယ္။
ရဟန္းတို႔ ဘုရားေလာင္းသည္ မယ္ေတာ္ဝမ္းမွ ထြက္ေျမာက္လာေသာအခါ အေအးတခု အေႏြးတခုအားျဖင့္ ေရအယဥ္ ႏွစ္ခုတို႔သည္ ေကာင္းကင္မွ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာကုန္၏။ (ဓမၼေစတီေတာ္၊ သုတ္မဟာဝါပါဠိေတာ္ ျမန္မာျပန္)
၈။ စစ္အာဏာသိမ္းျပီးေခတ္
ပညာေရးကို အားမေပးတဲ့အျပင္ ဖ်က္ဆီးခဲ့တယ္။ ျမန္မာစာလံုးေပါင္းသတ္ပံုက်မ္းကို အသစ္ထုတ္ျပီ။ တ ကို တစ္ လုပ္ေစတာအပါအဝင္ သတ္ပံုေတြကို ေဖၚျမဴလာခ်ေရးနည္းလုပ္လာတယ္။
ေနာက္ထပ္စစ္အာဏာသိမ္းေတာ့ အဲဒီအသစ္ဆိုတာကို ဥပေဒကဲ့သို႔အာဏာတည္ေသာအမိန္႔နဲ႔က်င့္သံုးလာတယ္။ အရင္ေခတ္ ၇ ေခတ္က ေရးသားထားခဲ့တာေတြကို သတ္ပံုသစ္ေနနဲ႔ျပင္ျပီး ၁၉၈၇-၁၉၉၁ မွာ ထုတ္တယ္။
ဒီမိုကေရစီတပိုင္းအစိုးရ လက္ထက္ကစျပီး အြန္္လိုင္းစာအုပ္ေတြ ေပၚလာတယ္။ သတ္ပံုမွန္ေတြကို ေပၚလစီအရ ခ်ထားတဲ့သတ္ပံုေတြနဲ႔ ျပင္ရိုက္ျပီးတင္ထားၾကတယ္။ ေနာက္မွစာသင္ယူသူေတြက အဲတာတခုတည္းသာ အမွန္လို႔ ထင္ကုန္ၾကတယ္။
ျမန္မာစာကို တန္ဖိုးထားျပီး သတ္ပံုကိုမွန္မွန္ကန္ကန္ေရးသားတဲ့ နဝမေခတ္ကိုေမွ်ာ္မွန္းခ်င္ပါတယ္။ စာေပရိပ္ျမံဳၾကီးတခု ေပၚေပါက္လာပါေစသတည္း။
ေဒါက္တာတင့္ေဆြ
၇-၁၁-၂၀၁၈

Comments
Post a Comment